Ristiäiset eli kastejuhla

Lapsen syntymän jälkeen vanhemmat ottavat yhteyttä seurakuntatoimistoon, 040 804 8851, ristiäisten sopimista varten. Ennen kastetilaisuutta pappi keskustelee vanhempien kanssa kasteeseen liittyvistä käytännön järjestelyistä. Pääsääntöisesti pappi vierailee perheen kotona.

Lapsen synnyttyä vanhemmat saavat kotiinsa rekisteröinti-ilmoituksen, joka on väestörekisterikeskuksen lomake. Siihen vanhemmat merkitsevät lapsen tiedot. Pappi täyttää kastetta ja kummeja koskevat kohdat ja toimittaa paperin Tampereen aluekeskusrekisteriin.

Kastepaikka

Kastepaikka voi olla koti, kirkko tai joku muu seurakunnan tiloista. Kaste voi myös olla osa ehtoollisjumalanpalvelusta, jolloin kasteen merkitys seurakunnan yhteyteen liittämisenä tulee kauniisti esiin.

Ristiäisten tarjoilu

Ristiäisiin voi halutessaan järjestää tarjoilun. Tarjoilusta aiheutuvista kustannuksista sovitaan sen järjestäjän kanssa. Tarjoilun voi järjestää myös omatoimisesti.

Muita käytäntöjä

Kastepäivä on tavallisimmin sunnuntai, mutta kaikki muutkin päivät ovat mahdollisia. Kotiseurakunta lahjoittaa lapselle kastekynttilän ja kastetodistuksen sekä kummeille annettavat kummitodistukset.

Kastepuu

Sääksmäen seurakunnassa otettiin kynttilänpäivänä 2019 käyttöön Kastepuu. Kastepuuhun ripustettaan Sääksmäen seurakunnan kastettujen vauvojen kastesydämet. Kastesydämeen on kirjoitettu vauvan etunimet ja kastepäivä. Kastesydän kiinnitetään kastepuuhun kasteen jälkeen perhemessussa ja lapsen puolesta rukoillaan. Kastesydämen voi ripustaa kastepuuhun lapsen läheinen, äiti, isä, sisko, veli, isovanhemmat tai kummit.

Vanhempien suostumus vauvan nimestä kastepuussa

Kun nykyinen henkilötietolaki korvaantui uudella EU:n yleisellä tietosuoja-asetuksella 25.5.2018 (GDPR), niin kysymme jo vanhemmille lähetetyssä kastetietolomakkeessa, saako vauvan nimen ja kastepäivän lisätä kastepuuhun.

Vanhemat voivat tässä vaiheessa joko kieltäytyä tai antaa suostuvan lupauksen seurakunnalle. Puuhun tulee ainoastaan merkintä vauvan nimestä ja kastepäivästä. Muita henkilötietoja ei käsitellä kastesydämessä.

Kastepuu on Lovi Oy:n tuotantoa ja sen on suunnitellut Anne Paso.

Kastepuu sijaitsee Kappelikirkossa, Kangaskatu 4.

Kastemalja Sääksmäen kirkossa

Kummius on luottamustehtävä. Vanhemmat valitsevat lapselleen kummeiksi tärkeät aikuiset. Jokainen löytää oman tapansa olla kummi. Kastetulla lapsella tulee olla vähintään yksi kirkkoon kuuluva kummi.

Kummien valinta ja tehtävät

Ristiäiset voidaan järjestää kirkossa, kotona tai muussa sopivassa paikassa. Lapsen tai aikuisen voi kastaa myös jumalanpalveluksen yhteydessä. Papin kanssa käydään ennen ristiäisiä kastekeskustelu, jonka aikana sovitaan ristiäisiin liittyvistä asioista. Seurakunnat varmistavat lapsen nimen laillisuuden, joten nimi tulee ilmoittaa seurakunnalle hyvissa ajoin, esimerkiksi juuri kastekeskustelun yhteydessä.

Ristiäisten järjestäminen

YouTube-video

Lapsikaste on luterilaisessa kirkossa tavallisin tapa liittyä kirkon jäseneksi, mutta kasteelle voit tulla minkä ikäisenä tahansa.

Luterilainen kirkko kastaa kaikenikäisiä