Metsäkansan kirkko

Metsäkansan kirkko, ulkokuva, pääovet, kesä

Metsäkansantie 45, 37850 METSÄKANSA, Valkeakoski

Metsäkansan kirkko on kesäaikana avoinna klo 10-18 joka päivä (20.6.-4.9.).
Lisätietoa tiekirkot.fi

Kirkkosalissa on 160 paikkaa, seurakuntasalissa 30.

Metsäkansan kirkkoa ja luentosalia voi varata seurakuntatoimistosta 040 804 8851

Metsäkansan kirkko on arkkitehti Jaakko Tähtisen suunnittelema kirkko, jonka vuorineuvos Emil Aaltonen rakennutti ja lahjoitti  kotikylälleen vuonna 1938. Kirkkosali on 18 m pitkä, 8,5 leveä ja 9 m korkea. Kirkon korkeat ikkunat ovat katedraalisia. Valaistuslaitteet ovat Taito Oy:n valmistamat. Kirkon rakennustöistä vastasi Niilo Ahdin rakennustoimisto Tampereelta.

Metsäkansan kyläkirkon syntyvaiheet olivat hyvin vaiherikkaat, ja niihin liittyiu kyläläisten onneksi merkittäviä lahjoituksia ja talkoita. Englannista Suomeenkin levinnyt ns.pikkukirkkoliike sai erityisen lämpimän vastaanoton Sääksmäen silloiselta kirkkoherralta, J.W.Wallinheimolta. Kun samaan aikaan koko Pohjois-Sääksmäen hengellinen harrastus entisestään lisääntyi 1920- ja 1930-lukujen taitteessa, oli oman kirkon saaminen Metsäkansaan jo koko kylän tavoite.

Kirkon rakentamisessa ei kuitenkaan päästy alkuun monista varainkeräysyrityksistä huolimatta. Lopulta kyläläiset kääntyivät entisen paikkakuntalaisen, mutta Tampereelle muuttaneen kauppaneuvos, myöhemmin vuorineuvos, Emil Aaltosen puoleen, joka lupasi lahjoittaa ja rakentaa kirkon, jos vain sopiva tontti löytyy.

Kauppaneuvoksen varoin ja arkkitehti Jaakko Tähtisen piirrustuksin kirkko nousi nopeasti. Peruskivi muurattiin 24.heinäkuuta 1938 ja siihen sijoitettiin kaksi kuparista laatikkoa, joiden sisältö kertoi Suomen senhetkisestä tilasta lähestyvän sodan kynnyksellä. Kirkon tontiksi valittiin Pietolan Isomäki  ja sen lahjoitti maanviljelijä Pekka Laine.

Ensimmäinen jumalanpalvelus kirkossa pidettiin 12.maaliskuuta 1939 ja kirkko vihittiin käyttöön saman vuoden juhannuksena.

Paitsi kirkon syntyyn myös myöhempiin vuosiin liittyy runsaasti lahjoituksia. Näihin kuuluvat mm. urkuharmoni, keittiö- ja tarjoilukalustoa, alttarivaatteita sekä ryijyjä. Kirkonkellot lahjoitti vuorineuvos Aaltonen 1950 ja ehtoolliskaluston vuorineuvos Kivekäs 1960. Kirkon urut ovat 11-äänikertaiset ja ne on hankittu vuonna 1939. Kirkon alttaritauluna on espanjalaisen Murillon (1617-1682) maalaus, joka kuvaa Mariaa ja Elisabethia lapsineen. Alttaritaulun ja urut lahjoitti Eemil Aaltonen. Myös kirkon kellot ovat Aaltosen lahjoittamat. Ne tilattiin (1950) Lokomolta Tampereelta ja kellot painoivat 225 ja 300 kiloa. Kelloissa lukee teksti " Soi kunniaksi Luojan" ja "Kiitä Herraa minun sieluni". Alueella oli alunperin pieni ruumishuone, joka rakennettin pääosin talkoilla vuonna 1958. Aaltosen perikunta lahjoitti ruumishuoneseen ovet.

Kirkon omistanut Rukoushuoneyhdistys lahjoitti kirkon Sääksmäen seurakunnalle vuonna 1972.

Kirkkosalissa on istuinsijoja n. 160 hengelle ja kun lehteri ja seurakuntasali otetaan huomioon, mahtuu kirkkoon noin 200 henkeä.
Kirkko on säännöllisessä käytössä ja siellä pidetään jumalanpalveluksia, häitä, hautajaisia sekä mm. konsertteja. Pieni seurakuntasali on käytettävissä tilaisuuksien yhteydessä.

Paikoitustiloja noin 20:lle autolle, lisäksi tienvarsipaikkoja.

Esteetön kulku Esteetön kulku
Pysäköinti Pysäköinti
Tilaa vaunuille Tilaa vaunuille
Turvallinen tila Turvallinen tila
wc wc

ma 1.4. klo 10.00 -11.00

Messu

2. pääsiäispäivä. Liturgi ja saarna Ari Rantavaara, kanttori Maaret Manni-Korpi, Jasmiina Korpi, viulu
su 28.4. klo 10.00 -11.00

Messu

4. sunnuntai pääsiäisestä, aiheena Taivaan kansalaisena maailmassa Liturgi Lotta Maijala, kanttorina Maiju Helin.
to 9.5. klo 10.00 -11.00

Messu, helatorstai