Tiekirkkoon pääsee tänä kesänä myös metrolla

Tiedote. Julkaistu: 02.06.2015 klo 14:47
Kirkon tiedotuskeskus

Kesämatkailijoiden iloksi ja virkistykseksi pitää 262 Tiekirkkoa ovensa avoinna alkavan kesän matkailusesongin ajan. Tiekirkkoihin voi pysähtyä taivaalliselle tauolle kesäkuusta koulujen alkuun asti. Suositusaika on 10.6.–20.8., mutta aukiolot vaihtelevat kirkoittain.

Tiekirkot löytyvät tiekirkot.fi-verkkopalvelusta, jonne on listattu kaikki Tiekirkot aukioloaikoineen ja kuvauksineen. Sivuston karttahaku neuvoo tarkan sijainnin ja ajo-ohjeet perille. Tien päällä avoimiin kirkkoihin johdattavat tutut Tiekirkko-liikennemerkit.

Tiekirkkoon on tänä kesänä mahdollista piipahtaa vuoden tauon jälkeen myös pääkaupungissa, kun metroreitin varrella sijaitsevat Vuosaaren ja Kallion kirkot ovat ilmoittautuneet mukaan Tiekirkkojen ketjuun. Muita kesän 2015 uusia Tiekirkkoja joko ensimmäistä kertaa tai tauon jälkeen ovat Asikkalan, Valkealan, Nurmon, Ylihärmän sekä Vantaan Kivistön kirkot.

Tiekirkkojen valtakunnallista ketjua Kirkkopalveluissa luotsaava kehittämispäällikkö Jari Kupiainen iloitsee siitä, että seurakunnat avaavat kesäisin kirkkonsa ja niiden vaalitut ympäristöt matalan kynnyksen taukopaikoiksi matkailijoille ja paikkakunnalla asuville tai lomaileville.

”Tiekirkoista löytyy matkailijan peruspalveluna toilettitilat, mutta monissa kirkoissa on myös oheisohjelmaa mehutarjoilusta urkuvartteihin. Lähes kaikissa Tiekirkoissa on opas, jolta voi kysyä kirkon lisäksi myös lähialueen muista kiinnostavista nähtävyyksistä”, Kupiainen sanoo. ”Monet seurakunnat ovat tarjonneet kesätöitä nuorille Tiekirkko-oppaina. Lisäksi oppaan tehtävissä toimii suuri joukko kokeneita vapaaehtoisia.”

Kesällä 2014 avoinna oli noin 270 Tiekirkkoa. Kirkoista lähes puolet tilastoi kävijänsä, joita kertyi yhteensä 253 500. Realistisen arvion mukaan Tiekirkko-liikennemerkki pysäyttää "taivaalliselle tauolle" vuosittain jopa 350 000 vierailijaa, sillä kaikkien kirkkojen kävijämääriä ei lasketa tarkasti.

Kävijät tilastoineista kirkoista suosituin kesällä 2014 oli edellisvuosien tapaan Turun tuomiokirkko, jossa vieraili lähes 55 000 Tiekirkko-kävijää.

Tilastoiduista kirkoista kymmenen suosituinta olivat (kävijämäärät suluissa)

1. Turun tuomiokirkko 54 727
  2. Pyhän Ristin kirkko, Rauma 20 400
  3. Ekenäs kyrka 10 182
  4. Mäntän kirkko 10 038
  5. Mikkelin tuomiokirkko 9 692

Luterilaisten Tiekirkkojen määrät hiippakunnittain kesällä 2015: Oulu 47, Turku 38, Kuopio 37, Lapua 36, Tampere 34, Mikkeli 32, Espoo 14, Porvoon ruotsinkielinen hiippakunta 7, Helsinki 5. Ortodoksikirkkoja on mukana 13.

Lue lisää: tiekirkot.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

2015-06-02 16:10:25.0