Juhannuksen hartauskirjoitus

Kes_ juhannus_003_M.jpg

Kirjava kesäinen Kiesus

Juhannus, Johannes Kastajan syntymäpäivä ja kaikkien Johanneksen kaimojen nimipäivä osuu tänä vuonna aivan oikealle päivälle 24.6. – tasan puoli vuotta ennen jouluaattoa. Luukkaan evankeliumin mukaan Johannes Kastaja oli kuusi kuukautta ”pikkuserkkuaan” Jeesusta vanhempi.

Juhannus on meille suomalaisille paljon muutakin – ja jopa enemmänkin muuta – kuin Johannes Kastajan muistopäivä: Suomen suven ja keskikesän, yöttömän yön juhla, jota halutaan viettää, jos suinkin mahdollista, luonnon helmassa, vesillä, kesämökeillä tai vaikkapa telttaillen.

Suomalaisia kansanperinteitä, tapoja ja uskomuksia kuvailevassa erinomaisessa kirjassaan ”Vuotuinen ajantieto” Kustaa Vilkuna kertoo, miten juhannusta on aikoinaan vietetty maatalousvaltaisessa Suomessa, minkälaisia tapoja, uskomuksia ja ”taikoja” siihen on liitetty. Kaikkien niiden tarkoituksena on ollut hyvän sadon, karjaonnen ja kaikinpuolisen menestyksen edistäminen ja turvaaminen.

Otsikon lainaus varhaiskeskiaikaisesta sananparresta ”kirjava kesäinen Kiesus, monimuotoinen Jumala” kuvastaa sitä, miten kesäisen luonnon runsaus on nähty ja koettu Jumalan hyvyyden ja armon osoituksena. Sitä Jumalan hyvyyttä ja luomistyön jatkuvuutta juhannuksen kesäinen luonto julistaa meillekin. Mutta samalla se kertoo meille myös Jumalan armon runsaudesta ja jatkuvuudesta. Jumala ei toimi vain Luojana, joka jatkuvasti luo ja ylläpitää elämää, vaan myös Lunastajana ja Pyhittäjänä, joka armosta, Kristuksen tähden ja uskon kautta hyväksyy meidät yhteyteensä ja lahjoittaa Pyhän Henkensä synnyttämään meissä uskoa ja uutta elämää.

Juhannus on Johannes Kastajan muistopäivä, mutta samalla se viittaa jouluun, Jeesuksen syntymään, Jumalan rakkauteen ja pelastustekoon Jeesuksessa. Siihen viittaa myös Johanneksen nimi: Jumala on armollinen. Sitä Jumalan armollisuutta oli ja on myös Johannes Kastajan ankara parannussaarna, jossa korostuivat syntien anteeksiantamus ja elämän uudistuminen.

Armossaan Jumala hyväksyy meidät yhteyteensä sellaisina kuin olemme ja lahjoittaa meille uskon, jolla voimme ottaa vastaan syntien anteeksiantamuksen ja halun pyrkiä elämään Jumalan tahdon mukaan, palvelemaan Jumalaa ja lähimmäistä iloisin ja vapain sydämin ja Jumalan hyvistä lahjoista nauttien.

Hyvää juhannusta!

Kari Kauhanen

rovasti, Sääksmäen seurakunnan eläkkeellä oleva kirkkoherra

Kuva: Kirkon tiedotuskeskus