Valkeakosken kirkon korjaustyöt jatkuvat

3311797_1832-VLK_KIRKKO_106_THUMB.jpg

12.8. klo 14.00

Valkeakosken kirkko on ollut suljettuna kesän -15 korjaustöiden vuoksi.

Syy kirkon sulkemiseen oli huonontunut sisäilma, josta aiheutui oireita kirkossa työskentelevälle henkilökunnalle. Päätöksen kirkon sulkemisesta teki seurakunta itse.  Samalla seurakunta päätti, että kirkkoon syksylle suunnitellut korjaustyöt käynnistetään välittömästi siltä osin kuin on välttämätöntä ja ajallisesti mahdollista, jotta sovittu Hengen uudistuksen kesäjuhla voidaan suunnitellusti toteuttaa.

Kirkko oli yleisökäytössä Hengen uudistuksen kesäjuhlien ajan 31.7. - 2.8.2015.

Kirkon käyttö perustui väliaikaisiin toimenpiteisiin, jotka mahdollistivat kirkon lyhytaikaisen käytön kesäolosuhteissa.

Valkeakosken kirkkoon tehtiin kesällä raitisilmakanava ulos, eli kirkkoon otettiin sisäilma suoraan ulkoa. Raitisilmakanavan käyttö ei talviaikaan ole mahdollista, vaan kirkko on tuolloin palautettava takaisin kiertoilmasysteemiin. Lisäksi kirkon pohjakerros on tällä hetkellä voimakkaasti alipaineistettu. Talviolosuhteissa raitisilmakanavan käyttö ja voimakas alipaineistus eivät ole mahdollisia kirkon jäähtymisen vuoksi. Raitisilmakanavan käyttö jäähdyttäisi sisätilat ja alipaineistus koko kellarin.

Kirkon käyttöönotto edellyttää seurakunnalta vielä kosteusongelmien korjaamisen ja kirkon sadevesien ohjaamisen pois kirkon seinustoilta.  Tämän lisäksi kirkossa on tehtävä sisätilojen korjauksia sekä kosteusvaurioista kärsineiden Toja-levyjen poisto kirkon betoniseinästä.

Sadevesikorjaukset kestävät noin kolme viikkoa ja niistä on tehty tarjouspyynnöt. Töiden käynnistymisajankohta on vielä avoin.

Näillä korjauksilla tavoitellaan jatkossa kirkon käyttöä kesäaikoina.

Ennen kirkon käyttöönottoa kirkossa tullaan tekemään tarvittavat sisäilmamittaukset.

Kirkko pysyy suljettuna toimintakauden 2015 loppuun ja keväällä 2016 tilanne arvioidaan uudelleen. Kirkossa ei myöskään järjestetä tilaisuuksia joulunaikaan.

Lisätietoja:

Isännöitsijä Auvo Vaasio, 0400 626 862