Reformaation merkkivuosi alkaa

armoa ja omenapuu_THUMB.jpg

Martti Luther julkaisi 95 teesiäänLinkki avautuu uudessa välilehdessä 31.10.1517. Vuonna 2017 siitä tulee kuluneeksi 500 vuotta.

Reformaation merkkivuotena muistetaan Lutherin käynnistämää reformaatiota ja kirkkojen historiaa sekä reformaation merkitystä Suomessa ja maailmalla. Samalla suuntaudutaan tähän päivään ja tulevaan. Menneisyyteen jäämällä unohdettaisiin reformaatio – ytimestä nouseva uudistuminen, joka on ollut kirkossa jatkuvaa jo ennen Lutheria.

Merkkivuotta vietetään nimen Armoa 2017! alla. Nimi viittaa armoon käsitteenä, mutta myös pyyntönä ja kehotuksena. Merkkivuosi ohjaa pohtimaan, mitä omassa seurakunnassa nyt olisi uudistettava – eikä vain seurakunnassa. Merkkivuosi on mainio mahdollisuus lähteä yhdessä muiden paikallisten toimijoiden kanssa kyselemään, mitä on hyvä elämä tänään ja tulevaisuudessa. Mistä löydämme armon?

Merkkivuosi on ekumeeninen. Se valmistellaan ja vietetään yhdessä muiden kristillisten kirkkojen kanssa. Merkkivuosi on globaali. Sitä vietetään maailmanlaajuisesti. Merkkivuosi on merkityksellinen koko yhteiskunnalle. Suomessa merkkivuoteen liittyy maan itsenäisyyden satavuotisjuhlinta.

Sääksmäen seurakunnassa merkkivuosi alkaa omenapuiden istuttamisella sunnuntaina 30.10. Ensimmäinen puu istutetaan Pappilanniemessä aamumessun jälkeen noin klo 11.15 ja toinen Kappelikirkolla ennen iltakirkkoa noin klo 17.30.

2016-10-27 09:55:00.0