Pyhäinpäivänä kynttilät syttyvät

Pyhäinpäivä – kuoleman kautta elämään

Uutinen julkaistu 2.11.2016 Klo 11:18
Uutisen julkaisija: Kirkon tiedotuskeskus

Pyhäinpäivä on nimestään huolimatta paitsi pyhien, myös vainajien muistopäivä. Päivä on keskeinen kristinuskon sisällön kannalta. Se muistuttaa meitä kaikkia kuoleman vääjäämättömyydestä. Kuolema juuri antaa järjen koko kristinuskon pelastushistorialliselle opetukselle.

Kuvan kertomaa

Asetelmat ovat kristillisen taiteen kuvia, joiden kautta tartutaan kuoleman mysteeriin. Niiden kautta muistutetaan teosten katsojia vääjäämättömästä siirtymisestä tuonpuoleiseen, elämän ohimenevyydestä. Kuoleman symboliikka asetelmissa on runsasta.

Nobertus Gysbercthsin teoksessa lappeellaan oleva tiimalasi muistuttaa ajan kulumisesta. Tiimalasin yläpuolella oleva pääkallo muistuttaa katumuksen tarpeellisuudesta ennen kuolemaa.

Kukkakimppukin on huolella koottu. Anemone symboloi kuolemaa ja tuskaa, iiris on toivon, uskon ja oikeudenmukaisuuden symboli. Unikko viittaa huumaavuutensa tähden uneen ja kuolemaan. Hyasintti on liitetty kuolemaan ja sen voittamiseen jo antiikin ajoista alkaen. Kreikkalainen mytologia kertoo meille, kuinka Apollon-jumala vahingossa surmasi ystävänsä Hyakhintoksen. Onneton Apollon halusi herättää ystävänsä edes jollain tavoin henkiin ja teki maahan valuneesta verestä hyasintin.

Teos muistuttaa meitä kuitenkin siitä, että myös maan päälle jää meistä jotain. Patsas, maalauspaletti, soitin ja nuotit muistuttavat taiteen olevan ikuista.

Puoliksi tyhjä lasi muistuttaa elämän kulusta ja katoavaisuudesta. Lasi jo aineena kertoo elämän hauraudesta. Kuoleman läheisyydestä muistuttaa myös lähes loppuun palanut kynttilä. Taivaan kantta ja maailmankaikkeutta symboloi taustalla oleva pallo, josta hämärästi erottaa tähtitaivaan kuviot.

Pyhäinpäivää vietetään tänä vuonna 5.11.

Vuoden 2016 kirkkovuositiedotteet laatii FT, taiteentutkija, kirjailija Liisa Väisänen. Tekstit esittelevät kristillistä taidetta ja symboliikkaa teemalla "Kuvat puhuvat". Teksteihin liittyvät valokuvat ottaa Marco Peretto.

2016-11-02 14:50:32.0