Luomakunnan sunnuntai kannustaa vastuuseen

Tiedote. Julkaistu: 02.06.2015 klo 13:09
Kirkon tiedotuskeskus

Luomakunnan sunnuntailla ei ole kirkkovuodessa tarkkaan määritettyä ajankohtaa. Sitä voidaan viettää minä tahansa sunnuntaina touko-lokakuun aikana.

Luomakunnan sunnuntai kutsuu meitä katsomaan kaikkea sitä, mitä Jumala on ympärillemme luonut, ja iloitsemaan ja kiittämään siitä. Luonto on voiman ja virkistyksen lähde. Se kertoo meille Luojan luovuudesta ja hänen mielikuvituksensa rajattomuudesta. Vuodenaikojen vaihtelu ja luonnon kiertokulku opettavat meille elämänviisautta. Kaikella on aikansa: syntymisellä, kasvamisella ja kuihtumisella. Elämän arvo ei riipu sen pituudesta. Ihmisenkään ei tarvitse aina olla aktiviinen ja tuottelias, välillä on aika vetäytyä lepoon ja hiljaisuuteen.

Samalla luomakunnan sunnuntai muistuttaa meitä vastuusta, joka ihmiselle annettiin jo luomiskertomuksessa: meidän tulee viljellä ja varjella luontoa. Vaikka ihminen saa luonnosta lämmön ja ravinnon, hän ei saa ryhtyä luonnon herraksi ja valjastaa luontoa omien itsekkäiden pyrkimystensä käyttöön. Tiedämme yhä enemmän luonnon haavoittuvuudesta. Siksi luomakunnan sunnuntai kutsuu meitä pysähtymään ja tarkastelemaan omaa suhdettamme luontoon ja kaikkiin luotuihin. Luonnon monimuotoisuuden jatkuminen on riippuvainen ihmisen antamasta hoivasta ja kohtelusta. Luomakunnan sunnuntai kannustaa meitä vastuuseen ja pieniin tekoihin ympäristön hyväksi.

Seurakunnille luomakunnan sunnuntain vietto antaa mahdollisuuden lähteä kirkkorakennuksista ulos luontoon viettämään messua tai hartautta vaikkapa puistoon, metsiin tai rannoille. Siellä luonto itse voi puhua meille omalla kielellään.

Joel 2: 21-24

Älkää pelätkö, pellot,
iloitkaa ja riemuitkaa!
Herra tekee suuria tekoja.
Älkää pelätkö, metsän eläimet!
Autiot laitumet tulevat jälleen vihreiksi,
puut kantavat hedelmää,
viikunapuu ja viiniköynnös
antavat runsaan sadon.
Siionin lapset,
iloitkaa ja riemuitkaa
Herrasta, Jumalastanne!
Hyvyydessään hän lahjoittaa teille jälleen sateen,
lähettää sadekuurot ajallaan,
antaa syyssateen ja kevätsateen niin kuin ennen.
Silloin puimatantereet ovat täynnä viljaa,
ja puristamoissa öljy ja viini tulvivat yli reunojen.

Evankeliumi: Joh. 1: 1-4

Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa on noin neljä miljoonaa jäsentä. Suomen suurin uskonnollinen yhteisö on mukana ihmisten elämän arjessa ja juhlassa ja pitää esillä kristillisiä arvoja yhteiskunnallisessa keskustelussa.

Kirkon tiedotuskeskus välittää ajantasaista tietoa kirkosta medialle ja suurelle yleisölle. Kirkon verkkosivusto osoitteessa evl.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

2015-06-02 16:07:00.0