Kirkkovuosi: Helluntai

RITVALAN KOORI _LUKKARI.jpg

Tiedote. Julkaistu: 11.05.2018, 09:05
Kirkon viestintä

Helluntai kuuluu pääsiäisen ja joulun ohella kirkkovuoden kolmen suurimman juhlan joukkoon. Pääsiäisestä alkanut 50-päiväinen pääsiäisaika päättyy helluntaihin.

Helluntai on kristillisen kirkon perustamisen päivä ja samalla kirkon syntymäpäivä. Tänä vuonna helluntaita vietetään sunnuntaina 20. toukokuuta.

Suomen kieleen helluntain nimitys tulee ruotsin kielen sanoista helig dag, pyhä päivä.

Helluntaita kuvaavat Pyhän Hengen vertauskuvat, kyyhkynen ja tulenliekki, jotka näkyvät usein yhdessä liturgisten värien kanssa esimerkiksi kirkkotekstiileissä.

Helluntain liturginen väri on punainen, todistuksen ja tulen väri. Helluntaina sytytetään alttarille kuusi kynttilää.

Helluntain tv-messu Lahden Ristinkirkosta

Helluntain tv-messu, Kullekin omalla kielellä, lähetetään Yle TV 1 -kanavalla kello 10.00 alkaen. Messussa saarnaa Risto Kaakinen, liturgina on Marja Lainio-Nurminen. Mukana ovat myös draamaryhmä, Lahden gospelkuoro, Prego-naiskuoro ja Laulamattomien kuoro.

Lisätietoa helluntaistaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

________________________________________________________

Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa on noin neljä miljoonaa jäsentä. Suomen suurin uskonnollinen yhteisö on mukana ihmisten elämän arjessa ja juhlassa ja pitää esillä kristillisiä arvoja yhteiskunnallisessa keskustelussa.

Kirkon viestintä välittää ajantasaista tietoa kirkosta medialle ja suurelle yleisölle. Kirkon verkkosivusto osoitteessa evl.fi

Kirkon viestintä

Mon May 14 11:11:00 EEST 2018