Seurakuntien pääkirkot suosituimpia kesän vihkikirkkoja, poikkeuksiakin löytyy

hääkimppu

Tiedote. Julkaistu: 04.06.2018, 10:49
Kirkon viestintä

Seurakuntien pääkirkot eivät ole menettäneet suosiotaan kesähäiden vihkipaikkana. Useimmiten pääkirkkona on tuomiokirkko, jonka keskeinen sijainti on olennainen osa kaupunkikuvaa. Näin on Helsingissä, jossa Helsingin tuomiokirkko on sekä suosittu nähtävyys että vihkikirkko. Kesällä Helsingin tuomiokirkossa niin vihkimisiä kuin avioliiton siunaamisia on yhteensä reilu 50.

Helsingin tuomiokirkkoseurakunnan suosituin vihkikirkko on kuitenkin väliaikaiseksi suunniteltu Vanha kirkko, jossa kesäajalla vihkimisiä ja siunaamisia on noin 60. Helsingin kolmanneksi suosituin vihkikirkko on Punavuoressa sijaitseva uusgoottilaista tyyliä edustava Johanneksenkirkko, jossa kesäkuukausina yhteensä 41 paria lupautuvat toisilleen.

Vantaan Pyhän Laurin kirkko mahdollisesti Suomen suosituin vihkikirkko

Espoon seurakuntien suosituin vihkikirkko on Espoon keskustassa sijaitseva Espoon tuomiokirkko, jonka varauskalenteri alkaa täyttyä jo alkuvuodesta. Suomen kenties suosituimman vihkikirkon titteliä kantaa Pyhän Laurin kirkko Vantaalla. Siellä 76 paria saavat vihkimisen tai siunaamisen kesä–elokuun aikana.

Jyväskylän keskustan ytimessä sijaitseva Kaupunginkirkko on vain hitusen suositumpi keskustan laidalla olevaa Taulumäen kirkkoa. Nämä kaksi ovat perinteisesti Jyväskylän suosituimmat vihkikirkot. Tänä kesänä punatiilisessä Kaupunginkirkossa 40 paria saavat toisensa.

Jalkaisin tai helikopterilla

Oulun tuomiokirkkoseurakunnan suosituin vihkikirkko on Oulujoen pohjoisrannalla sijaitseva Oulujoen kirkko. Siellä toimitetaan 53 vihkimistä ja yksi avioliiton siunaus. Keskustassa sijaitsevassa Oulun tuomiokirkossa puolestaan vihitään 40 paria ja siunataan kolmen parin avioliitto.

Myös keskustassa sijaitseva Rovaniemen pääkirkko on seurakuntansa suosituin vihkikirkko 57 toimituksen määrällään. Inarin seurakunnassa avioliittoon astuvat paikalliset suosivat Ivalon ja Inarin kotikirkkoja. Lapin turistit sen sijaan suosivat Saariselän kappelia tai Pielpajärven historiallista erämaakirkkoa, jonne pääsee vain jalkaisin tai helikopterilla.

Yksi kesän päivämäärä ylitse muiden

Viikonpäivistä lauantai on edelleen suosituin vihkipäivä. Tämän kesän ylivoimaisesti suosituin yksittäinen päivä on lauantai 18.8.2018. Useissa seurakunnissa suositaan iltapäiväaikoja, etenkin kello 13 ja 14 ajat ovat kysyttyjä.

Kesähääsesongissa on ollut havaittavissa muutoksia. Oulujoen seurakunnan seurakuntasihteerin Raija Vikströmin mukaan 2000-luvulla alkaneen suuntauksen mukaan kesähäät siirtyvät myöhäisempään kesän ajankohtaan. Useissa seurakunnissa tämä tarkoittaa, että vilkkain hääsesonki ajoittuu heinä- ja syyskuun välille.

Kesäkuu pudonnut suosituimpien hääkuukausien listalta

Juhannus on männävuosina ollut Suomessa perinteikäs ajankohta häiden vietolle. Monissa seurakunnissa, kuten Tikkurilan seurakunnassa, ei kuitenkaan ole ainuttakaan vihkimistä juhannuksena. Tämä tarkoittaa, että jopa suosituimmissa hääkirkoissa, kuten Pyhän Laurin kirkossa ja Helsingin tuomiokirkossa, vapaita aikoja kesäkuussa on vielä saatavilla. Joissain suosituissa vihkikirkoissa hääsesonki loppuu vasta lokakuussa. Näin on laita Helsingin Punavuoressa sijaitsevassa Johanneksenkirkossa, jonka syyskuun vihki- ja siunausajat on varattu täyteen.

Kaikki vihki- ja siunaustoimitukset eivät suinkaan rajoitu kirkkorakennuksiin.

”Tulevana kesänä papit toimittavat pääkaupunkiseudun kirkkojen lisäksi joitakin vihkimisiä myös ihmisten kodeissa, juhlapaikoilla ja meren rannalla”, kertoo Tikkurilan seurakunnan pappi Sanna Heikurinen.

Lisätiedot seurakunnista: evl.fi/yhteystiedot

Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa on noin neljä miljoonaa jäsentä. Suomen suurin uskonnollinen yhteisö on mukana ihmisten elämän arjessa ja juhlassa ja pitää esillä kristillisiä arvoja yhteiskunnallisessa keskustelussa.

Kirkon viestintä välittää ajantasaista tietoa kirkosta medialle ja suurelle yleisölle. Kirkon verkkosivusto osoitteessa evl.fi

Mon Jun 04 16:01:00 EEST 2018