Uudistunut verkkovirsikirja toimii nyt myös kännykässä

Tiedote. Julkaistu: 20.12.2018, 15:08
Kirkon viestintä

Verkkovirsikirja on saanut modernin ja mobiiliystävällisen käyttöliittymän. Osoite on entinen virsikirja.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Virsikirja on jatkossa aina käyttäjän mukana kännykässä. Uuden verkkovirsikirjan myötä virsiin voi tutustua entistä monipuolisemmin ja helpommin.

Sivusto on suunniteltu erityisesti kännykkäkäyttöön, ja virsiä voi etsiä hakutoiminnon kautta joko virren nimen, numeron tai pelkästään virren sanojen perusteella.

Myös virsiin liittyvät tarinat ovat nyt esillä aiempaa paremmin. Ne näkyvät samalla verkkosivulla suoraan virren säkeistöjen jälkeen.

Uutuutena virsien teemakokoelmat ja suosikkilistat

Uutena virsikirjan sivulla ovat teemat. Virsistä on muodostettu erilaisia teemakokoelmia, jotka sopivat kirkkovuoteen tai muuhun tilanteeseen, kuten esimerkiksi ristiäisiin. Virsistä on nyt mahdollista tehdä myös oma suosikkilista, jonka voi linkin avulla jakaa muille. Tämä on hyödyllinen ominaisuus muun muassa häitä tai hautajaisia suunnitteleville.

Sivuilla listautuu myös suosituimmat virret eli ne, joita on etsitty ja katseltu viime aikoina eniten.

Virsien laulaminen ja soittaminen helpottuu myös sillä, että virren nuottikuva “liimautuu” mobiilinäytössä paikoilleen, jolloin eri säkeistöjen sanat näkyvät nuottikuvan kanssa yhtä aikaa.

Verkkovirsikirja kehittyy koko ajan. Muun muassa osa Lisävihkon virsien melodioista on kuunneltavissa sivuilta audiona jo nyt. Virsien audioversioiden päivittämistyö jatkuu, ja tavoitteena on, että kaikista tekijänoikeudellisesti mahdollisista virsistä olisi tulevaisuudessa myös kuunneltava versio.

Hakutoimiinnon lisäksi virsi on löydettävissä verkkosivun lyhytosoitteilla, eli virsi löytyy lisäämällä virsikirjan osoitteeseen virren numeron. Esimerkiksi osoite virsikirja.fi/21 vie jouluvirteen Enkeli taivaan lausui näin.

Lisätiedot: musiikin asiantuntija Teija Tuukkanen, p. 040 142 5175

Virsikirja.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa on noin neljä miljoonaa jäsentä. Suomen suurin uskonnollinen yhteisö on mukana ihmisten elämän arjessa ja juhlassa ja pitää esillä kristillisiä arvoja yhteiskunnallisessa keskustelussa.

Kirkon viestintä välittää ajantasaista tietoa kirkosta medialle ja suurelle yleisölle. Kirkon verkkosivusto osoitteessa evl.fi

Kirkon viestintä

Thu Dec 20 20:36:00 EET 2018