Piispainkokous hyväksyi uuden säädöksen rippikoulun yhteydessä kastamisesta

Piispainkokous hyväksyi istunnossaan 21.1.2019 sisällöllisesti säädösmuutoksen, jolla helpotetaan 15 vuotta täyttäneen kasteen saamista ja kirkkoon liittymistä rippikoulun alkuvaiheessa. Muutoksen jälkeen rippikoulun yhteydessä kirkkoon liittyvät nuoret ovat tasavertaisia riippumatta siitä, missä vaiheessa vuotta ovat syntyneet.

Asia tuli ajankohtaiseksi vuonna 2017 voimaan tulleen uuden rippikoulusuunnitelman myötä. Siinä suositellaan ehtoollista vietettäväksi rippikoulun yhteydessä. Ehtoolliselle osallistuminen edellyttää kastetta.

Aiemmin 15 vuotta alkuvuodesta täyttänyttä kastamatonta nuorta ei voitu kastaa ja liittää kirkkoon rippikoulun alkuvaiheessa, koska häntä koskivat aikuisrippikoulun säädökset opetuksesta. Säädösmuutokseen pyydetään seuraavaksi lausunto Kirkon laintarkastustoimikunnalta.

Espoon tuomiokapituli oli tehnyt piispainkokoukselle aloitteen, että piispainkokous antaisi seurakunnille ja hiippakunnille kummitodistusten antamista koskevan ohjeen. Piispainkokous kehottaa sen johdosta kirkkoherroja kiinnittämään huomiota kummiutta, kummikirjojen antamista ja kasteen todistajana toimimista koskevaan ohjeistukseen piispainkokouksen oppaissa Sinä olet kanssani: Kirkollisten toimitusten opas sekä Kohti Pyhää: Uskontojen kohtaaminen kirkollisissa toimituksissa.

Arkkipiispa Tapio Luoma nimettiin vuoden 2020 Yhteisvastuukeräyksen esimieheksi. Vuosi 2020 on Yhteisvastuukeräyksen 70-vuotisjuhlavuosi.

Piispainkokous käsitteli myös ohjeistusta kristillisen kirkon ja uskontokunnan määrittelystä ja lähetti sen jatkovalmisteluun.

Lisätietoja: piispainkokouksen pääsihteeri Jyri Komulainen, p. 040 1425 189

Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa on noin neljä miljoonaa jäsentä. Suomen suurin uskonnollinen yhteisö on mukana ihmisten elämän arjessa ja juhlassa ja pitää esillä kristillisiä arvoja yhteiskunnallisessa keskustelussa.

Kirkon viestintä välittää ajantasaista tietoa kirkosta medialle ja suurelle yleisölle. Kirkon verkkosivusto osoitteessa evl.fi

2019-01-21 15:12:00.0