Suomen uskontojohtajilta julkilausuma väkivaltaa ja vihapuhetta vastaan

Tiedote. Julkaistu: 26.03.2019, 08:59
Kirkon viestintä

Suomen uskontojohtajat ovat antaneet 26.3.2019 julkilausuman, jossa he yhdessä tuomitsevat maailmalla eri uskontojen edustajiin kohdistuneet väkivallanteot. Samoin he tuomitsevat vihapuheen, jota harjoitetaan uskonnon tai ideologian nimissä. Uskontojohtajat korostavat, että kaikkien ihmisten ihmisarvoa tulee kunnioittaa. Julkilausuman on allekirjoittanut seitsemän uskontojohtajaa.

Suomen uskontojohtajat: Väkivalta on tuomittava

Me allekirjoittaneet olemme seuranneet järkyttyneinä ja surullisina eri uskontojen edustajiin maailmalla kohdistuneita väkivallantekoja. Myös Suomessa ihmiset ovat joutuneet kärsimään häirinnästä ja vahingonteosta uskontonsa vuoksi.

Vetoamme kaikkien ihmisten oikeudentuntoon ja lähimmäisenrakkauteen, jotta sanoutuisimme irti niin fyysisestä, seksuaalisesta kuin henkisestäkin väkivallasta sekä omaisuuden turmelemisesta, ja kunnioittaisimme kaikkien ihmisten yhtäläistä ja loukkaamatonta ihmisarvoa.

Sama lähimmäisenrakkauden vaatimus sisältyy kaikkien edustamiemme uskontojen opetuksiin. Meidän on kohdeltava toisiamme niin kuin haluamme itseämme kohdeltavan. Meidän tulee huolehtia kaikkien lasten ja nuorten turvallisuudesta sekä hyvinvoinnista. Meidän tulee tunnistaa ja estää kaikki naisiin kohdistuva väkivalta.

Tuomitsemme kaiken väkivallan ja vihapuheen, jota harjoitetaan uskonnon tai ideologian nimissä. Tuomitsemme uskonnollisen vainon Pohjois-Afrikassa, Lähi-idässä, Euroopassa ja kaikkialla maailmassa. Uskontojen sanoma on rauhan, ei väkivallan sanoma. Kehotamme kaikkia yhteisöjemme jäseniä muistamaan rukouksissa niitä, jotka ovat joutuneet väkivallan uhreiksi tai parhaillaan surevat menetettyjä rakkaitaan niin Uudessa Seelannissa kuin Hollannissakin ja muualla maailmassa.

Helsingissä 26.3.2019

Puheenjohtaja Yaron Nadbornik
Suomen juutalaisten seurakuntien keskusneuvosto
USKOT-foorumi ry, puheenjohtaja

Arkkipiispa Tapio Luoma
Suomen evankelis-luterilainen kirkko

Arkkipiispa Leo
Suomen ortodoksinen kirkko

Piispa Teemu Sippo SCJ
Katolinen kirkko Suomessa

Puheenjohtaja Gölten Bedretdin
Suomen Islam-seurakunta

Puhemies Anas Hajjar
Suomen Islamilainen Neuvosto ry

Pääsihteeri Mari-Anna Auvinen
Suomen Ekumeeninen Neuvosto

Lisätiedot: pääsihteeri Mari-Anna Auvinen, Suomen Ekumeeninen Neuvosto, p. 040 134 1977, mari-anna.auvinen@ekumenia.fi

Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa on lähes neljä miljoonaa jäsentä. Suomen suurin uskonnollinen yhteisö on mukana ihmisten elämän arjessa ja juhlassa ja pitää esillä kristillisiä arvoja yhteiskunnallisessa keskustelussa.

Kirkon viestintä välittää ajantasaista tietoa kirkosta medialle ja suurelle yleisölle. Kirkon verkkosivusto osoitteessa evl.fi

2019-03-26 09:06:00.0