Kirkolliskokous hyväksyi muutokset hiippakuntarajoihin

Tiedote. Julkaistu: 09.05.2019, 11:44
Kirkon viestintä

Kirkolliskokous hyväksyi hallintovaliokunnan puoltaman kirkkohallituksen esityksen pitkän keskustelun ja äänestysten jälkeen. Keskustelussa ehdotettiin esityksen hylkäämistä kokonaan sekä annettiin kaksi ehdotusta, joissa poikettaisiin maakuntarajojen mukaisista hiippakuntarajoista. Ratkaisevassa äänestyksessä edustajista 77 puolsi muutoksen hyväksymistä ja vastaan äänesti 30, tyhjiä ääniä oli 1.

Vuoden 2020 alusta alkaen Turun arkkihiippakuntaan kuuluvat Varsinais-Suomen ja Satakunnan maakunnat, Tampereen hiippakuntaan kuuluvat Kanta-Hämeen ja Pirkanmaan maakunnat, Oulun hiippakuntaan kuuluvat Keski-Pohjanmaan, Pohjois-Pohjanmaan ja Lapin maakunnat, Mikkelin hiippakuntaan kuuluvat Etelä-Karjalan, Etelä-Savon, Kymenlaakson ja Päijät-Hämeen maakunnat, Kuopion hiippakuntaan kuuluvat Kainuun, Pohjois-Karjalan ja Pohjois-Savon maakunnat, Lapuan hiippakuntaan kuuluvat Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan ja Keski-Suomen maakunnat. Uudenmaan maakunta jakautuu Helsingin ja Espoon hiippakuntiin nykyisellä tavalla.

Lisäksi kirkolliskokous päätti seuraavista seurakuntasiirroista hiippakuntien välillä:

Turun arkkihiippakuntaan siirretään Someron seurakunta Tampereen hiippakunnasta sekä Karvian seurakunta Lapuan hiippakunnasta.

Tampereen hiippakuntaan siirretään Punkalaitumen ja Sastamalan seurakunnat Turun arkkihiippakunnasta sekä Kihniön, Parkanon ja Virtain seurakunnat Lapuan hiippakunnasta.

Oulun hiippakuntaan siirretään Pyhäjärven ja Vaalan seurakunnat Kuopion hiippakunnasta.

Mikkelin hiippakuntaan siirretään Lahden seurakuntayhtymän sekä Asikkalan, Hollolan ja Orimattilan seurakunnat Tampereen hiippakunnasta sekä Pieksämäen seurakunta Kuopion hiippakunnasta.

Kuopion hiippakuntaan siirretään Kiteen ja Tohmajärven seurakunnat Mikkelin hiippakunnasta.

Lapuan hiippakuntaan siirretään Jämsän seurakunta Tampereen hiippakunnasta, Joutsan seurakunta Mikkelin hiippakunnasta sekä Hankasalmen ja Konneveden seurakunnat Kuopion hiippakunnasta.

Esitetyt muutokset liittyivät kirkolliskokouksen Kirkkohallitukselle aiemmin antamaan toimeksiantoon, joka syntyi kirkon tulevaisuusvaliokunnan 1/2017 mietinnön toimenpidepyyntöjen pohjalta. Muutoksilla pyritään selkeyttämään viranomaisten välistä yhteistyötä ja varmistamaan seurakuntien ja kuntien yhteistyön edellytyksiä. Lisäksi tavoitteena ovat luontevat yhteydet kolmannen sektorin toimijoihin ja maakunnallisiin viestimiin.

Muutosten jälkeen hiippakuntien koko, jäsenmäärä ja taloudelliset edellytykset ovat tasasuhtaiset. Toisiin hiippakuntiin siirrettävien seurakuntien virassa olevat papit ja lehtorit siirtyvät asianomaisiin hiippakuntiin.

Asiasta käytettiin liki 50 puheenvuoroa, puolesta ja vastaan. Hallintovaliokunnan mietintöön sisältyi myös eriävä mielipide. Eriävän mielipiteen mukaan mietinnössä ei ollut riittävästi otettu huomioon Päijät-Hämeen seurakuntien kantoja ja etua.

Osassa puheenvuoroja uudistusta arveltiin tehtävän Mikkelin hiippakunnan tarpeista käsin ja varten. Mikkelin hiippakunnan piispa Seppo Häkkisen mielestä on ymmärrettävää, että hiippakuntarajojen tarkistus on herättänyt kritiikkiä ja monenlaista huolta.

”Tilanne on kaikille uusi. Toivon, että nyt näkisimme ne mahdollisuudet, joita uudistukseen sisältyy”, Häkkinen sanoi. Puheenvuorossaan Häkkinen totesi kirkolliskokoukselle, että asiasta ei hänen mielestään kannata tehdä hiippakuntien välistä riitaa.

”Tiernapoikia siteeraten totean, että emme ole millään viekkauella emmekä vääryyellä tulleet teijän huoneeseenne, vaan kyse on kirkolliskokouksen itsensä käynnistämästä prosessista.”

Hiippakuntarajojen tarkistus maakuntapohjaiseksi on Häkkisen mukaan Mikkelin hiippakunnalle suuri muutos.

”Haikeana luovumme kolmesta seurakunnasta, mutta samalla otamme lämpimästi vastaan Pieksämäen seurakunnan ja Hollolan rovastikunnan seurakunnat. Teemme tuomiokapitulissa parhaamme muutoksen onnistumiseksi. Se tulee olemaan lähivuosien painopiste.”

Hallintovaliokunnan mietintö hiippakuntarajojen tarkistamisesta

Kirkolliskokouksen viestintä:

Eeva-Kaisa Heikura, viestintäpäällikkö, p. 040 688 1421

Tia Vähäsarja, viestintäasiantuntija, p. 040 688 1532

Åsa Holmvik, sakkunniginomkommunikation, tfn 040 581 1815

Kirkolliskokouksen täysistunnot videostriimataan, ja lähetystä voi seurata evl.fi/plus -sivustolla. Twitterissä kokousta voi seurata aihetunnisteella #kirkolliskokous.

2019-05-09 13:53:00.0