Rippikoulun suosio pitää pintansa

Tiedote. Julkaistu: 04.06.2019, 16:14
Kirkon viestintä

”Rippikoulu on säilyttänyt suosionsa 2010-luvulla osallistujamäärän pienestä laskusta huolimatta. Kun rippikouluun osallistuu lähes 80 prosenttia ikäluokasta, on kyseessä iso nuoriskulttuurin liittyvä ilmiö”, Kirkkohallituksen rippikouluntyön asiantuntija Jari Pulkkinen toteaa.

Isosena toimiminen on monelle ensimmäinen työkokemus

Jari Pulkkisen mukaan yksi merkittävä tekijä rippikoulun suosioon liittyy isosiin. Heitä on mukana rippikoulutoiminnassa vuosittain lähes 20 000.

”Vertaisoppimisen näkökulmaa ei voi liikaa korostaa. Isoset ovat esimerkkejä, joita rippikoululaiset arvostavat ja joiden ajatuksia halutaan kuulla. Isosena toimiminen on myös monelle nuorelle ensimmäisen merkittävä työkokemus. Isosena oppii paljon hyödyllisiä taitoja ryhmän ohjaamisesta, toisten kanssa työskentelystä ja erilaisuudesta”, Pulkkinen jatkaa.

Yksi tämän kesän uusista isosista on Sofia Kilkkinen Savitaipaleelta.

”Oma rippikoulu oli niin hyvä kokemus, että halusin lähteä itsekin isoseksi. Odotan, että riparista tulee mukava ja opettavainen kokemus. Haluaisin, että luotettava isonen saa ryhmän toimimaan”, Sofia kertoo ajatuksiaan isosena olemisesta.

Lisätietoa: Jari Pulkkinen, asiantuntija, Kirkon kasvatus- ja perheasiat, p. 040 688 1467, jari.a.pulkkinen@evl.fi

Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa on lähes neljä miljoonaa jäsentä. Suomen suurin uskonnollinen yhteisö on mukana ihmisten elämän arjessa ja juhlassa ja pitää esillä kristillisiä arvoja yhteiskunnallisessa keskustelussa.

Kirkon viestintä välittää ajantasaista tietoa kirkosta medialle ja suurelle yleisölle. Kirkon verkkosivusto osoitteessa evl.fi

Kirkon viestintä

Wed Jun 05 13:57:00 EEST 2019