Kirkollisveroprosentit pysyvät ennallaan, seurakuntien määrä vähenee

Tiedote. Julkaistu: 03.12.2015 klo 12:15
Kirkon tiedotuskeskus

Kirkollisveroprosentit pysyvät ennallaan valtaosassa Suomen evankelis-luterilaisen kirkon seurakunnista vuonna 2016. Vain 18 seurakuntataloutta eli noin 6 prosenttia maan kaikista seurakuntatalouksista nostaa veroprosenttiaan.

Seurakuntataloudella tarkoitetaan itsenäisiä seurakuntia tai seurakuntayhtymiä.

Kirkollisveroprosentit vaihtelevat seurakunnasta riippuen yhden ja kahden prosenttiyksikön välillä. Korkeinta eli 2 prosentin kirkollisveroa maksetaan ensi vuonna yhteensä 11 seurakuntataloudessa. Pienin veroprosentti on Helsingin, Espoon, Vantaan, Kauniaisten sekä Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymien lisäksi Porvoon hiippakuntaan kuuluvissa Olaus Petrin seurakunnassa sekä Saksalaisessa seurakunnassa.

Valtaosassa verotusta kiristävistä seurakunnista korotukset ovat 0,05-0,15 prosenttiyksikön suuruisia. Eniten veroprosenttiaan korottaa Tampereen hiippakuntaan kuuluva Jokioisten seurakunta, jossa kirkollisveroprosentti nousee 0,35 prosentilla.

Seurakuntien määrä laskee neljällä

Vuoden 2016 alussa lakkautetaan viisi seurakuntaa. Säkylän ja Köyliön seurakuntien yhdistymisen myötä syntyy myös yksi uusi seurakunta. Näin ollen seurakuntien kokonaismäärä on ensi vuonna 408.

Seurakuntatalouksia on vuodenvaihteen jälkeen yhteensä 285, mikä tarkoittaa viiden talouden vähenemistä vuoteen 2015 verrattuna.

Seurakuntaliitokset hiippakunnittain 1.1.2016 alkaen:

Turun arkkihiippakunta

Köyliön ja Säkylän seurakunnat lakkautetaan ja tilalle perustetaan uusi Säkylä-Köyliön seurakunta.

Tampereen hiippakunta

Nastolan seurakunta liittyy itsenäisenä seurakuntana Lahden seurakuntayhtymän paikallisseurakunnaksi.

Mikkelin hiippakunta

Rantasalmen seurakunta lakkautetaan ja liitetään Savonlinnan seurakuntaan.
Pertunmaan seurakunta lakkautetaan ja liitetään Mäntyharjun seurakuntaan.

Lapuan hiippakunta

Jalasjärven seurakunta lakkautetaan ja liitetään Kurikan seurakuntaan.

Lisätiedot:

Lista seurakuntien tuloveroprosenteista vuodelle 2016Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Lista seurakuntaliitoksista 1.1.2016 sekä kaikista seurakunnista ja seurakuntatalouksistaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Pasi Perander, taloussuunnittelupäällikkö, Kirkkohallitus, p. (09) 1802 246

Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa on noin neljä miljoonaa jäsentä. Suomen suurin uskonnollinen yhteisö on mukana ihmisten elämän arjessa ja juhlassa ja pitää esillä kristillisiä arvoja yhteiskunnallisessa keskustelussa.

Kirkon tiedotuskeskus välittää ajantasaista tietoa kirkosta medialle ja suurelle yleisölle. Kirkon verkkosivusto osoitteessa evl.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Thu Dec 03 13:02:02 EET 2015