Suomen Ekumeeninen Neuvosto muistuttaa julkilausumalla kasteen merkityksestä

Tiedote. Julkaistu: 10.01.2020, 09:30
Kirkon viestintä

”Ymmärrys kasteen merkityksestä on yksipuolistunut ja ohentunut samalla, kun yhteiskunnalliset ja uskonnolliset tavat ovat muuttuneet ja kasteet vähentyneet”, kuvaa huolen taustaa pääsihteeri Mari-Anna Auvinen.

”Huoli koskee myös sitä, että tämän kehityksen myötä kasteen ilo ja lahja itsessään jäävät taka-alalle tämän ajan keskusteluissa. Kirkot iloitsevat kasteen lahjasta. Sen sisältö on houkutteleva!”, Mari-Anna Auvinen toteaa.

Auvinen kertoo, että SENin julkilausuma kasteesta on samalla kutsu kristityille voittaa kirkkojen välinen hajaannus ja tuoda niiden keskinäinen yhteys näkyvällä tavalla julki.

”Vaikka kirkkojen käsitykset kastamisen tavoista eroavat, kasteen sisältö ja merkitys yhdistävät”, julkilausuman saatesanoissa todetaan.

Kaste on merkki yhteisestä uskosta -julkilausuma saatteineen on tiedotteen liitteenä sekä SENin nettisivuilla.

Lisätietoja: Pääsihteeri Mari-Anna Auvinen, mari-anna.auvinen@ekumenia.fi, 040 134 1977 (www.ekumenia.fi) sekä Teologisen ja opillisen jaoston puheenjohtaja Tuomas Mäkipää, tuomas.makipaa@anglican.fi

Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa on lähes neljä miljoonaa jäsentä. Suomen suurin uskonnollinen yhteisö on mukana ihmisten elämän arjessa ja juhlassa ja pitää esillä kristillisiä arvoja yhteiskunnallisessa keskustelussa.

Kirkon viestintä välittää ajantasaista tietoa kirkosta medialle ja suurelle yleisölle. Kirkon verkkosivusto osoitteessa evl.fi

Kirkon viestintä

2020-01-10 10:56:00.0