Jumalanpalveluksiin pääsee taas kesäkuun alusta

Kirkon viestintä

Kesäkuun alusta lähtien seurakuntalaiset ovat voineet jälleen saapua kirkkoon jumalanpalveluksiin. Laulamisen vaikutukset koronaviruksen leviämiseen ovat puhuttaneet julkisuudessa. Suomen evankelis-luterilaisen kirkon piispat ovat antaneet ohjeita laulamisesta jumalanpalveluksissa ja seurakunnan tilaisuuksissa. Kaikissa kirkollisissa tilaisuuksissa noudatetaan viranomaisohjeita ja turvavälejä.

Jumalanpalveluksiin pääsee taas, mutta jos on vähänkään oireinen, tulee jäädä kotiin. Seurakunnat striimaavat jumalanpalveluksia edelleen verkkoon, joten niitä voi seurata myös kotisohvalta käsin.

Jumalanpalveluksiin ja muihin kirkollisiin tilaisuuksiin saa osallistua yli 50 henkeä, mutta turvavälit huomioidaan. Enimmäisosallistujamäärä on 500 henkeä, mutta pienissä kirkkotiloissa osallistujamäärää voidaan joutua rajoittamaan, jotta turvavälit saadaan pidettyä. Myös ehtoollisen vietto on mahdollista. Päätökset tekevät hiippakunnat.

Laulaminen kirkon tilaisuuksissa

Musiikilla on tärkeä merkitys seurakuntien jumalanpalveluselämässä ja kirkollisissa toimituksissa. Koronapandemian aikana on kuitenkin huolehdittava, että laulaminen on mahdollisimman turvallista.

Virsien laulamisesta ei tarvitse luopua kokonaan, mutta piispat suosittelevat, että laulettavien virsien kestoa ja lukumäärää on hyvä harkita. Kuorolaulua sisätiloissa tulee välttää toistaiseksi.

Piispojen suositus kokonaisuudessaan evl.fi/plus.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Lisätietoja: arkkipiispan teologinen erityisavustaja Petri Merenlahti, p. 040 142 5299

Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa on lähes neljä miljoonaa jäsentä. Suomen suurin uskonnollinen yhteisö on mukana ihmisten elämän arjessa ja juhlassa ja pitää esillä kristillisiä arvoja yhteiskunnallisessa keskustelussa.

Kirkon viestintä välittää ajantasaista tietoa kirkosta medialle ja suurelle yleisölle. Kirkon verkkosivusto osoitteessa evl.fi

Kirkon viestintä

2020-06-02 11:03:38.0