Koronaviruksen vaikutukset seurakunnan toimintaan

Koronaviruspandemia vaikuttaa edelleen seurakunnankin toimintaan. Seuraamme tilannetta ja viranomaisten ohjeita. Seurakuntalaisten ja myös seurakunnan työntekijöiden terveys ja turvallisuus on kaikessa toiminnassa etusijalla. Koronatilanteeseen reagoidaan tarvittaessa viranomaisten ohjeistamalla tavalla. Muutokset kokoontumisrajoituksiin ja seurakunnan toimintaan ovat mahdollisia.

Jumalanpalvelukset ja kirkolliset toimitukset:

Erityisjärjestelyt kuten turvavälit eivät ole enää elokuussa pakollisia alle 500 hengen tilaisuuksissa 1.8.2020 alkaen.  Piispat kuitenkin suosittelevat, että jumalanpalveluksissa ja seurakunnan tiloissa järjestettävissä kirkollisissa toimituksissa noudatetaan edelleen viranomaisohjeita koronaviruksen leviämisen estämiseksi ja että henkilömäärä suhteutetaan yhä 1–2 metrin turvavälein tilaan sopivaksi. 1.8.2020 alkaen osanottajamäärä voi ylittää 500 henkeä aluehallintovirastojen määräyksiä noudattaen.

Perheen kirkollisen toimituksen jälkeen järjestämä kaste- tai hääjuhla tai muistotilaisuus on yksityistilaisuus.

Vastuu yksityisen tilaisuuden toteutuksesta sekä kodeissa tai muissa yksityistiloissa toteutettavista kirkollisista toimituksista on tilaisuuden järjestäjällä.

Yksityistilaisuuksien enimmäisosanottajamääräksi viranomaiset suosittelevat 1.8.2020 alkaen 500 henkeä.

Kappelikirkon jumalanpalvelukset striimataan suorana lähetyksenä seurakunnan Facebook- ja YouTube-kanavalla.

Viikkotoiminta, tilaisuudet ja tapahtumat

Seurakunnan syksyn toimintakausi on alkanut ja tilaisuuksia ja tapahtumia järjestetään turvavälit ja muut ohjeistukset huomioiden. Toiminnasta tiedotetaan paikallislehdessä, kotisivuilla ja some-kanavilla.

Kaikessa toiminnassa lähtökohtana on turvallisuus. Toimintaa järjestetään niissä puitteissa ja niillä tavoin kuin siihen on viranomaisohjeistusten ja turvallisuusnäkökohtien mukaan mahdollisuus. Jokainen seurakunnan säännöllinen toiminto tai yksittäinen tilaisuus arvioidaan erikseen turvallisuusnäkökulmasta.

Päivystävä pappi:

Päivystävän papin numero on 040 350 4902.

Diakoniatoimisto:

Diakoniatoimisto avoinna ajanvarauksella maanantaista torstaihin klo 9-12. Ajanvaraukset ja tiedustelut ma-to klo 9-10 numerosta 040 350 4901.

Kirkkoherranvirasto:

Kirkkoherranvirasto ja hautausasioiden toimisto on avoinna ma, ti, to ja pe klo 9-11 ja 12-14.

Yleiset ohjeet toimintaan osallistuvalle:

Kaikessa seurakunnan toiminnassa noudatetaan turvallisuusohjeita. Terveys ja turvallisuus ovat meille tärkeitä. Noudattamalla yhteisiä ohjeita
suojaamme paitsi itseämme myös toisia, ennen kaikkea riskiryhmään kuuluvia. Kun osallistut toimintaan huolehdi aina seuraavista asioista:
1. Osallistu vain terveenä.
2. Pidä huolta hyvästä käsi- ja yskimishygieniasta.
3. Huomioi turvavälit.
4. Käytä omaa harkintakykyä riskien ehkäisemisessä. Jokainen osallistuja on omalta osaltaan myös rakentamassa turvallisia kohtaamisia.

31.8.2020 Sääksmäen seurakunta

2020-08-31 15:48:15.0