Juha Valkaman kiitokset ja terveiset seurakuntalaisille

Jumalan lupaus toteutuu

Helluntai on Pyhän Hengen juhla. Maallisen elämänsä aikana Jeesus itse ylläpiti ystäviensä uskoa. Taivaaseen astumisensa edellä Jeesus lupasi lähettää Pyhän Hengen opettajaksi ja puolustajaksi omilleen. Jeesus jätti oppilailleen valmistautumisaikaa. Hän kehotti odottamaan Jumalan lupauksen toteutumista. ”Pysykää tässä kaupungissa, kunnes saatte voiman korkeudesta.”

Mitä me odotamme Jumalalta? Jaksammeko odottaa? Rukouksemme kyllä kuullaan ja Jeesuksen hyvät lupaukset ovat edelleen voimassa. Aikanaan Taivaallinen Isä vastaa rukouksiimme. Tärkeää on oppia luottamaan Hänen huolenpitoonsa. Hän tietää parhaiten, mikä on meille hyväksi.

Isä meidän-rukouksessa pyydämme: ”Tapahtukoon sinun tahtosi myös maan päällä niin kuin taivaassa.” Tätä rukousta meidän on hyvä opetella. Jumalan hyvä tahto on jo toteutunut. Sen paras ilmentymä on Jeesuksen tulo maailman Vapahtajaksi. Tutut Jeesuksen opetukset ja teot. Jumalan rakkauden tärkein ilmentymä on Jeesuksen risti ja ylösnousemus. Synnin ja kuoleman valta on kukistettu lopullisesti. Meillä on taivaassa Jeesus, suuri esirukoilija, joka samalla lupaa olla kanssamme joka päivä maailman loppuun asti.

Helluntaina muistetaan alkuperäistä Pyhän Hengen lähettämistä. Tuo sama Pyhän Hengen lähettäminen jatkuu ja on yhä edelleen voimassa. Koko kristillisen kirkon usko on Pyhän Hengen synnyttämää jumalallista elämää meissä. Raamatun sana opettaa ja vaikuttaa, rukouksemme kuullaan. Seurakunnassaan Jeesus itse on läsnä jakamassa armoa ja siunausta. Kasteestamme alkaen olemme Jumalan Pyhän Hengen vaikutuspiirissä. Kuulemmeko tämän Jumalan äänen ja kutsun?

Tälle helluntaipäivälle on evankeliumitekstiksi annettu tuttu Pienoisevankeliumi, Joh. 3:16:

”Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka hänen usko, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän.”

Näillä tutuilla sanoilla on hyvä toivottaa seurakuntalaisille ja lukijoille Jumalan siunausta. Kesällä allekirjoittanut on jäämässä vanhuuseläkkeelle. Seurakunnan elämässä olen mukana monin tavoin. Monet viran velvollisuudet jätän työtovereille. Kiitos 38 palvelusvuodesta Valkeakoskella.

Juha Valkama

2021-05-19 14:31:47.0