Luomakunnan sunnuntai - luomistyön huipentumana ihminen

09 luomakunnan sunnuntai Creazione Adamo ed Eva.jpg

Luomakunnan sunnuntaina kiitetään ja muistetaan Jumalan jatkuvaa luomistyötä.

Jumala on sanallaan luonut kaiken olevaisen ja ylläpitää sitä. Hän on antanut ihmiselle vastuun luomakunnan huolenpidosta.

Kuvan kertomaa

Luomistyötä kuvaavista teoksista kuuluisin on Michelangelon Adamin luominen. Se on vähäeleisyydessään paljon puhuva.

Jumalan luovan käden alla poikittain olevat kasvot ovat puolipimennossa. Tumma hahmo Jumalan käden alla näyttää kuuluvan enkelien ryhmään ja samalla ei kuitenkaan kuulu. Sen silmät ovat kääntyneet katsomaan suoraan katselijaan, siis meihin. Hahmo on kuin Jumalan luomista edeltävä ajatus, jotain jota emme voi tavoittaa.

Jumalan henki kuvataan tuulena. Tuuli näkyy Jumalan liikkeessä, hänen partansa ja hiustensa hulmuamisessa sekä enkelien huiveissa.

Jumala, hänen viittansa ja enkelit on sommiteltu niin, että asetelma muistuttaa tarkasti ihmisen oikeaa aivopuoliskoa. Michelangelo näyttää siis tuntevan ihmisen anatomian myös sisältäpäin.

Enkeli, joka on Jumalan oikean käden alla, on Adamin tulevan sielun heijastuma. Enkelin asento vastaa täysin Adamin asentoa. Adam ottaa vastaan elämän lahjan Jumalalta vasemmalla kädellään, Jumala antaa sen oikealla. Se viittaa perinteiseen Italian niemimaalla vallinneeseen tapaan ottaa lahjat vasempaan ja ojentaa ne oikealla. Ajan uskomuksen mukaan vasemmasta kädestä lähti suora verisuoni sydämeen. Sydäntä pidettiin tuolloin tunteiden keskuksensa, sillä sehän reagoi kaikkein voimakkaimmin kaikkiin tunnetiloihimme.

Koko teoksen sommitelman kulminoitumispiste on käsissä ja sormissa, juuri siinä hetkessä ennen kuin Jumalan käsi koskettaa Adamin kättä. Sormien asennot ovat selvät: Jumalan sormi on toimelias ja tekevä, Adamin sormi on veltto ja vastaanottava. Adam on vastaanottava, heräämässä, saamassa elämän. Jumala on energian lähde.

Adamin kasvoista näkee, ettei hän ymmärrä, mitä on tapahtumassa. Adamin katse on lähes nostalginen. Kun hän katsoo luojaansa, huulet ovat hieman raollaan. Hän on tyhjä vaasi, jonka Jumala täyttää.

Luomakunnan sunnuntaita vietetään seurakunnan valitsemana touko-lokakuun sunnuntaina.

Vuoden 2016 kirkkovuositiedotteet laatii FT, taiteentutkija, kirjailija Liisa Väisänen. Tekstit esittelevät kristillistä taidetta ja symboliikkaa teemalla "Kuvat puhuvat". Teksteihin liittyvät valokuvat ottaa Marco Peretto.

Kuva: Tuntemattoman tekijän kopio Michelangelon Maailman luomisesta, 2015, yksityiskohta. Valokuva Marco Peretto.

Tue May 17 09:03:01 EEST 2016