Timo Waris

vs. kirkkoherra, Kokemäen seurakunta

Videotehtävä

Jokainen ehdokas on suunnitellut ja toteuttanut videon, jonka teemana on

”Kohtaat valkeakoskelaisessa kahvilassa 10 vuoden kuluttua valitsijasi – minkälaisen kertomuksen kerrot kulkemastasi matkasta valintapäivästä tähän päivään.”

Kysymykset

1. Mitä erityistä annettavaa sinulla olisi kirkkoherrana valkeakoskelaisille?
  2. Kuka on esikuvasi johtamisessa?
  3. Tiimit, työryhmät vai taakankantajat?
  4. Montako väriä on sateenkaaressasi?
  5. Sijoita itsesi nelikenttään, jossa kulmat ” Se on niin ja aamen”; ”Jumalan sanaa ajan hengessä”, ”Kaikki kohisee kontekstissa”, ”Humaanin ihmisen ihmettelyä ikuisuuden äärellä”.

Vastaukset:

1. Koen, että olen hyvät vuorovaikutustaidot omaava kirkkoherra, joka nauttii viedä asioita eteenpäin – en pelkää astua isoihin saappaisiin. Katson, että Sääksmäen seurakunta tarvitsee kirkkoherraa, jolla on näkevät silmät, kuulevat korvat ja tunteva sydän. Tämän yhteisön paimeneksi haluan itseni ja osaamiseni antaa.

Erityisesti kokemukseni Deep Lead -valmentajana (esimies- ja vuorovaikutusvalmennuksen päävalmentaja Puolustusvoimien Logistiikkalaitoksessa) ja psykososiaalisen tukitoiminnan johtajana antaa minulle hyvät edellytykset vuorovaikutukselliseen työyhteisön johtamiseen.

1. Johtamisajatteluni esikuvia on monia: John C Maxwell, kapteeni Jorma Kariluoto (Tuntematon sotilas), Jari Sarasvuo tai Gandalf Harmaa (Taru Sormusten herrasta).

Mutta jos yksi pitää mainita, hän on eversti (evp.) Vesa Nissinen (KT), joka on kehittänyt Syväjohtamisen. Malli on koonnos hyväksi havaituista johtamisperiaatteista. Se korostaa ihmisten eikä asioiden johtamista. Mallin kantavana ajatuksena on myös johtajan elinikäinen kasvaminen ja kehittyminen johtajana.

Syväjohtamisessa keskitytään yksilön luonnollisiin voimavaroihin johtaa. Viitekehys käsittää johtajan valmiuden johtaa alaisiaan, itse johtamiskäyttäytymisen ja käytöksen aikaansaaman vaikutuksen. Haluan tuoda Sääksmäen seurakunnan johtamiseen iloa:

Innostu ja innosta, I

Luottamuksen osoittaminen, L

Oppimisen tukeminen, O

Arvostuksen antaminen, A

1. Tiimit. Uskon tiimityöhön ja olen kolmekymmenvuotisen virkaurani aikana tehnyt työtä erilaisissa ammatillisissa ja vapaaehtoisten tiimeissä. Erityisnuorisotyössä rekrytoin, suunnittelin ja koulutin 200 vapaaehtoisen ryhmää.

Puolustusvoimien Logistiikkalaitoksella johdin 20 erilaista ammatillista tiimiä, jotka toteuttivat koko laitoksen (2400 henkilöä) valmennustoiminnan ja psykososiaalisen tukitoiminnan.

1. Kaikki sateenkaaren värit. Seurakunnan tulee olla aidosti moniääninen, jossa sallitaan ja kunnioitetaan erilaisia, kristillisen uskon tulkintoja. Kaikkia ihmisiä rakastetaan eikä erilaisia vähemmistöjä syrjitä. Jeesus kutsuu meitä kaikkia yhteyteensä.

1. Olen taustaltani Suomen Raamattuopistolainen mutta nykyisin olen teologisesti keskitien kulkija. Tässä nelikentässä sijoitun. ”Humaanin ihmisen ihmettelyä ikuisuuden äärellä” ja ”Jumalan sana ajan hengessä” väliin mutta minussa on varmaan vaikutteita kaikista nelikentistä. Edustan teologisesti Hiljaisuuden liikettä ja kelttiläistä kristillisyyttä. Minusta kirkon pitää olla aidosti moniääninen ja kristittyjen ekumeeninen yhteys on tärkeä.