Kirkonkellot soivat tukea Ukrainalle hyökkäyssodan vuosipäivänä

Tiedote. Julkaistu: 17.02.2023, 10:00
Kirkon viestintä

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon piispat ovat kutsuneet seurakunnat ympäri Suomen osoittamaan tukeaan Ukrainalle Venäjän Ukrainaan hyökkäämisen vuosipäivänä 24.2.2023.
Tällöin kirkonkellot ympäri Suomen soivat tukea Ukrainalle.

Piispojen viesti Venäjän Ukrainaan hyökkäämisen vuosipäivänä

”Venäjän laiton hyökkäys Ukrainassa jatkuu. Kärsimyksen ja uhrattujen ihmishenkien määrä on kestämätön. Ukrainalaiset tarvitsevat kaiken saatavilla olevan avun ja tuen.

Sodan vaikutukset ulottuvat laajalle ja synnyttävät huolta myös täällä Suomessa. Tarvitsemme yhteenkuuluvuutta ja keskinäistä huolenpitoa.

Olemme kutsuneet seurakuntia soittamaan kirkoissa rauhankelloja sodan syttymisen vuosipäivänä 24.2.2023 kello 12.

Seurakunnissa rukoillaan Ukrainan ja ukrainalaisten puolesta vuosipäivää seuraavana sunnuntaina ja edelleen tulevissa jumalanpalveluksissa sekä järjestetään rukoushetkiä ukrainalaisten tueksi.
Olemme myös rohkaisseet seurakuntia järjestämään tukitapahtumia yhdessä muiden tahojen kanssa ja rakentamaan yhteyttä ukrainalaispakolaisiin Suomessa.

Kannustamme kaikkia muistamaan Ukrainaa rukouksissa, lahjoittamaan alueella toimiville avustusjärjestöille ja osoittamaan tukea Suomessa oleville ukrainalaisille.

Rukousaineistot tarjoavat sanoja, joilla rukoilla rauhan puolesta: Rauhanrukouksia – evl.fi

“Herra, sinä valmistat meille rauhan.” (Jes. 26:12)

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon piispat

Seurakunnat toimivat Ukrainan hyväksi – rauhankellot soivat ympäri Suomen

Seurakunnat järjestävät tapahtumia, jossa muistetaan Ukrainan sodan uhreja ja rukoillaan ukrainalaisten puolesta. Esimerkkejä seurakuntien toimista:

• Turun tuomiokirkossa pidetään perjantaina 24.2. klo 12 rukoushetki, jossa ovat mukana arkkipiispa Tapio Luoma ja Turun ortodoksisen seurakunnan kirkkoherra Isä Ion Durac. Kirkonkellot soivat kaikissa muissa paitsi Kakskerran ja Kuusiston kirkoissa.
  • Helsingissä rakennetaan perjantai-iltana kynttilämeri Tuomiokirkon portaille. Illan aikana kaikki kaupungin kirkkojen kellot soivat toivon puolesta eri uskontokuntien liittyessä soittoon. Tilaisuudessa kuullaan myös Ukrainalaisten yhdistys Suomessa ry:n kuoron sekä Ylioppilaskunnan Laulajien kvartetin esityksiä. Tapahtuman järjestävät Helsingin seurakuntayhtymä, Helsingin kaupunki, Helsingin yliopisto, valtioneuvoston kanslia ja Ukrainalaisten yhdistys Suomessa ry.
  • Tampereen seurakunnat liittyy mukaan Ukrainan tukemiseen järjestämällä rauhanrukouksen sodan vuosipäivänä 24.2. kello 18.30 Kiovan puistossa. Tilaisuudessa puhuu piispa Matti Repo. Kaupungin tervehdyksen tilaisuuteen tuo pormestari Anna-Kaisa Ikonen. Kiovan puiston vieressä sijaitseva Kalevan kirkko valaistaan Ukrainan lipun väreillä.
  • Kuopiossa soitetaan kelloja kaikissa kirkoissa. Perjantaina klo 12 Tuomiokirkossa muistetaan ukrainalaisia paastonajan rukoushetken yhteydessä. Tuomiokirkon portailla klo 18 Kynttiläkuoro laulaa Ukrainan hyväksi. Paikalle odotetaan jopa 150–200 laulajaa eri kuoroista. Kuoroesitys kestää noin 10 minuuttia.
  • Joensuussa kelloja soitetaan kaikissa kirkoissa. Pielisensuun kirkossa on rukoushetki ja mahdollisuus keskusteluun klo 12–14. Joensuun kirkko on auki klo 18–19, jolloin paikalle voi tulla sytyttämään kynttilän ja rukoilemaan rauhan puolesta.
  • Oulun seurakunnissa soivat kaikkien kirkkojen kellot 24.2. klo 12. Oulun tuomiokirkossa on mahdollisuus käydä hiljentymässä ja sytyttämässä kynttilä sodan uhrien muistoksi klo 12–13.
  • Rovaniemellä soitetaan kirkon kelloja sekä liputetaan kirkonmäellä Suomen ja Ukrainan lipuilla klo 9–16. Lisäksi 23.3.2023 järjestetään Tuki Ukrainalle -kirkkokonsertti.
  • Vaasan seurakuntien kirkkojen kelloja soitetaan 24.2. klo 12. Vaasan kirkossa alkaa klo 12 kaksikielinen rukoushetki, jonka pitävät kirkkoherra Tuomo Klapuri ja kirkkoherra Mikael Forslund. Musiikkiesityksistä vastaavat kanttori Tarja Viitanen (laulu), Oleksandra Shevchenko (piano) ja Canticum Maris Ensemble. Vaasassa myös ortodoksisen seurakunnan kirkko soittaa kelloja samaan aikaan.
  • Useissa kirkoissa ympäri Lahtea soivat kellot 24.2. klo 12. Ristinkirkossa järjestetään rukoushetki Ukrainan puolesta heti kellojensoiton jälkeen.
  • Salon seurakunnassa soivat kaikki kirkonkellot 24.2. klo 12. Salon kirkossa keskustassa on rukoushetki klo 17.
  • Lappeenrannassa kellot soivat Lappeenrannan, Lappeen Marian, Sammonlahden, Lauritsalan ja Joutsenon kirkoissa.

Myös Helsingin ja koko Suomen arkkipiispa Leo rohkaisee ortodoksisia seurakuntia yhtymään rauhankellojen soittoon mahdollisuuksiensa mukaan. Uspenskin katedraalissa toimitetaan rukouspalvelus rauhan puolesta 24.2. klo 10.00. Kolmikielisen (suomi, englanti, ukraina) palveluksen toimittavat isä Alexander Zanemonets ja ylidiakoni Andreas Salminen. Palveluksen jälkeen arkkipiispa Leo pitää lyhyen puheen. Palvelusta voi seurata suorana verkkolähetyksenä Helsingin ortodoksisen seurakunnan YouTube -kanavalta. Palvelukseen on kutsuttu mukaan myös Ukrainan suurlähettiläs Olga Dibrova. Suomen ortodoksisen kirkon edustajia osallistuu myös Senaatintorilla samana iltana järjestettävään ekumeeniseen tilaisuuteen.

Piispojen viesti on käännetty ruotsiksi, saameksi, englanniksi ja ukrainaksi. Viesti myös tässä tiedotteessa liitteenä (pdf).

Liitteet

2023-02-17 11:57:00.0