Bongaa pappi - synodaalikokous kokoaa papit yhteen hiippakunnittain 27.–28.9.

Tiedote. Julkaistu: 20.09.2016 klo 10:14
Kirkon tiedotuskeskus

Kuuden vuoden välein järjestettävä synodaalikokous kokoaa Suomen papit yhteen hiippakunnittain 27.-28.9. Kokous järjestetään yhtä aikaa kaikissa yhdeksässä hiippakunnassa piispan johdolla. Synodaalikokouksessa keskustellaan ajankohtaisista ja teologisista kysymyksistä.

Kokouksiin on kutsuttu papit hiippakunnittain, joita on kaikkiaan yhdeksän.

Syyskuun viimeisellä viikolla papin arkipukua (pantapaita) pitäviä pappeja näkyy runsaasti Helsingissä, Turussa, Tampereella, Hyvinkäällä, Kuopiossa, Oulussa, Mikkelissä, Naantalissa ja Laukaassa eli paikkakunnilla, joissa kokous järjestetään.

Hiippakuntien käytännöt kokouksen järjestelyssä vaihtelevat. Jotkut kutsuvat kokoukseen myös eläkkeellä olevat papit, kun taas jotkut kutsuvat virassa olevat. Joissakin hiippakunnissa myös diakonit kutsutaan.

Alle 63-vuotiaita pappeja on reilut 3000, joista seurakunnissa on töissä noin 2000 ja muissa kirkon tehtävissä noin 400.

Kokousta teemoittaa reformaation merkkivuosi

Lokakuussa tulee kuluneeksi viisisataa vuotta siitä, kun Martti Luther julkaisi 95 teesiään. Synodaalikokouksessa valmistaudutaan yhdessä reformaation merkkivuoteen.

Merkkivuonna pidetään eri tavoin esillä Lutherin käynnistämää reformaatiota sekä sen merkitystä Suomessa ja maailmalla. Merkkivuoden yhtenä tavoitteena on tehdä reformaatiota tässä ajassa: mitä seurakunnassa tai kirkossa on uudistettava nyt.

Synodaalikokouksia on järjestetty Suomessa keskiajalta lähtien. Sana ”synodaalikokous” tulee kreikan kielen sanasta syn odos, joka tarkoittaa ”yhteistä tietä”, neuvottelua ja kokousta.

Kokouksissa kansainvälisiä esitelmöijiä ja vieraita

Lapuan hiippakunnan synodaalikokouksessa Laukaassa vierailevina esitelmöijinä ovat yhdysvaltalaiset professorit Gordon Lathrop ja Gail Ramshaw. He ovat mukana myös Kuopion hiippakunnan synodaalikokouksessa. Lapuan hiippakunnan kokouksessa vierailee myös apulaispiispa Oscar Lema Tansaniasta.

Espoon hiippakunnan kokoukseen Hyvinkäälle osallistuu Edinburghin ystävyyshiippakunnasta piispa John Armes ja kirkkoherra Ian Paton puolisoineen.

Tampereen kokouksessa osallistujat pääsevät pyhiinvaellukselleLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Synodaalikokous näkyy myös sosiaalisessa mediassa, erityisesti Twitterissä ja Instagramissa hästagein #papitkoolla #synodaalikokous.

Tiedotustilaisuudet:
Synodaalikokouksen yhteydessä järjestetään tiedotustilaisuuksia, joita voi tiedustella hiippakunnista. Alla muutamia esimerkkejä.

Arkkihiippakunnan tilaisuus on 27.9. klo 15 Naantalin kylpylässä. Tilaisuuden jälkeen klo 15.30 arkkipiispa Kari Mäkinen ja presidentti Tarja Halonen keskustelevat aiheesta Mihin luterilaista kirkkoa tarvitaan tänään.

Espoon hiippakunnan info: tiistaina 27.9. klo 15 Hyvinkään seurakuntakeskuksessa.

Lapuan hiippakunta: Toimittajat ovat tervetulleita piispan vieraina lounaalle, joka on tarjolla messun jälkeen klo 11.30 Kylpylähotelli Peurungassa (Peurungantie 85, Laukaa).

Kokousten ohjelmat ja lisätiedot:
TurunLinkki avautuu uudessa välilehdessä, LapuanLinkki avautuu uudessa välilehdessä, MikkelinLinkki avautuu uudessa välilehdessä, Kuopion, TampereenLinkki avautuu uudessa välilehdessä, OulunLinkki avautuu uudessa välilehdessä, PorvoonLinkki avautuu uudessa välilehdessä, HelsinginLinkki avautuu uudessa välilehdessä ja EspoonLinkki avautuu uudessa välilehdessä hiippakunnan verkkosivuilta.

Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa on noin neljä miljoonaa jäsentä. Suomen suurin uskonnollinen yhteisö on mukana ihmisten elämän arjessa ja juhlassa ja pitää esillä kristillisiä arvoja yhteiskunnallisessa keskustelussa.

Kirkon tiedotuskeskus välittää ajantasaista tietoa kirkosta medialle ja suurelle yleisölle. Kirkon verkkosivusto osoitteessa evl.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

2016-09-20 11:49:00.0