Piispa Vikström kehotti asettumaan toisen ihmisen asemaan kirkolliskokouksen avajaissaarnassa

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kirkolliskokouksen syysistunto käynnistyi 8.11.2016 Turun kristillisellä opistolla. Tiistaiaamun avajaismessussa Maarian kirkossa saarnasi Porvoon piispa Björn Vikström.

Vikström pohti saarnassaan muun muassa kirkon, Kristuksen ruumiin, tilaa tämän päivän Suomessa. Kirkon uhkakuvina on nähty muun muassa kirkon maallistuminen ja mukautuminen ajan arvoihin. Vikström ei kuitenkaan kohtaa tätä kuvaa kirkosta vieraillessaan seurakunnissa.

”Kaiken puutteellisuuden keskellä kohtaan sitoutuneita kristittyjä, jotka haluavat tukea kanssaihmisiään ja auttaa heidät luottamaan Jumalaan elämän eri vaiheissa.”

”Toisen ihmisen asemaan asettuminen kultaisen säännön hengessä ei tarkoita kaikkien nyky-yhteiskunnassa vallitsevien trendien ja arvojen leväperäistä hyväksymistä, vaan ihmisten todellisten hädän ja tarpeiden, heidän elämänkokemustensa ja tarjolla olevan tiedon saattamista vuorovaikutukseen Raamatun ja kirkon elämän kanssa. Toimikaamme, Jeesuksen esimerkkien innoittamina, täällä kirkolliskokouksessa tällaisen kirkon puolesta”, Vikström kehotti.

Varoitus itsekkyydestä tärkeä – Anteeksiantamus mahdollistaa uuden alun

Vikströmin saarnan pohjatekstinä oli Ensimmäisen korinttilaiskirjeen 15. luku, jossa Paavali vertaa ylösnousemusruumista vehnänjyvän kylvöön: siemen kuolee, mutta siitä kasvaa jotain aivan uutta.

”Raamattu, ja Jeesus siinä etunenässä, varoittaa välillä kovin sanoin itsekkyydestä, oman edun tavoittelusta ja muukalaisten, lasten tai muitten heikossa asemassa olevien sortamisesta. Tämä on hyvin ajankohtainen ja vakava muistutus tämän päivämme maailmassa ja Suomessa”, Vikström sanoi.

Hän kuitenkin muistutti, että toisaalta Jeesus julistaa ja toteuttaa myös rakkauden lakia, joka tarjoaa ihmisille mahdollisuuden vapautua syyn ja seurauksien armottomasta kiertokulusta.

”Anteeksiantamus mahdollistaa uuden alun: päivittäisen kääntymyksen sekä suhteessa Jumalaan, kanssaihmiseemme, itseemme että luontoon. Reformaation merkkivuoden alussa on hyvä korostaa, että päivittäisessä katumuksessa ja synninpäästössä vanha ihminen kuolee pois ja jotain uutta syntyy tilalle. Mutta tämä uusi ihminen elää hänkin vain Jumalan armosta.”

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon ylin päättävä elin kirkolliskokous kokoontui Turun kristillisellä opistolla syyskokoukseensa 8.–11.11.2016.

Twitterissä #kirkolliskokous.

2016-11-11 19:58:00.0