Seurakuntavaalit 2018: ennakkoäänestys monin paikoin vilkkaampaa kuin edellisissä seurakuntavaaleissa

#minunkirkkoni

Tiedote. Julkaistu: 06.11.2018, 21:43
Kirkon viestintä

Seurakuntavaalien ennakkoäänestys käynnistyi tänään tiistaina. Muun muassa pääkaupunkiseudulla äänestettiin selvästi vilkkaammin kuin neljä vuotta sitten edellisissä seurakuntavaaleissa.

Helsingissä annettiin tänään 3460 ennakkoääntä, neljä vuotta sitten vastaava luku oli 2760. Myös  Espoossa, Vantaalla ja Oulussa ensimmäisen päivän ennakkoäänet ylittivät neljän vuoden takaiset luvut. Espoossa äänesti tänään 2028 henkilöä, neljä vuotta sitten vastaava luku oli 1932. Vantaalla äänestäjiä oli tänään 1107 henkilöä, neljä vuotta sitten vastaava luku oli 866. Oulussa ensimmäisenä ennakkoäänestyspäivänä äänensä antoi 1571 äänioikeutettua. Neljä vuotta sitten vastaava luku oli Oulussa 1480.

Myös Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymässa äänestettiin tänään hiukan innokkaammin kuin edellisvaaleissa. Tänään äänesti 1919 henkilöä, vuonna 2014 ensimmäisenä päivänä annettiin 1906 ennakkoääntä.

”On kiinnostavaa, että nyt viime kertaa aktiivisemmin ennakkoäänestäneissä Oulussa ja Turussa myös alle 30-vuotiaiden ehdokkaiden määrä on kasvanut viime kerrasta”, pohtii vaalien kampanjapäällikkö Hanna Piira.

Tampereella, Kuopiossa, Hämeenlinnassa, Jyväskylässä ja Joensuussa äänestysaktiivisuus ei yltänyt neljän vuoden takaiselle tasolle vaalien ensimmäisenä päivänä. Tampereella ääniä annettiin tänään 1789 kappaletta, neljä vuotta sitten vastaava luku oli 1952.

Kuopiossa äänioikeuttaan käytti ensimmäisenä ennakkoäänestyspäivänä 776 henkilöä. Vuonna 2014 vastaava luku oli 850.

Hämeenlinna-Vanajan seurakunnassa annettiin tänään 589 ennakkoääntä. Neljä vuotta sitten vastaava luku oli 661.

Jyväskylässä annettiin tänään 1505 ennakkoääntä, neljä vuotta sitten vastaava luku oli 1799.

Joensuussa äänesti tänään 486 henkilöä, neljä vuotta sitten vastaava luku oli 491.

Ennakkoon voi äänestää ympäri Suomea kotiseurakunnasta riippumatta

Ennakkoäänestyspaikkoja on yli 2100 ympäri Suomea. Ennakkoäänestyspaikat ja ehdokkaiden äänestysnumerot löytyvät seurakuntien verkkosivustoilta sekä valtakunnalliselta vaalisivustolta seurakuntavaalit.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Sopivan ehdokkaan löytämisessä auttaa vaalikone osoitteessa https://www.seurakuntavaalit.fi/vaalikoneLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Äänioikeutettu voi äänestää kaikissa ennakkoäänestyspaikoissa riippumatta siitä, missä seurakunnassa hän on kirjoilla. Äänestäjän on todistettava henkilöllisyytensä. Äänioikeutettuja ovat kaikki 16 vuotta täyttäneet evankelis-luterilaisen kirkon jäsenet.

Ennakkoäänestys päättyy lauantaina 10.11. Varsinainen vaalipäivä on sunnuntai 18.11.

Lisätietoja:
Kampanjapäällikkö Hanna Piira, p. 050 351 8381
seurakuntavaalit.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä
vaalit FacebookissaLinkki avautuu uudessa välilehdessä ja TwitterissäLinkki avautuu uudessa välilehdessä #minunkirkkoni

Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa on noin neljä miljoonaa jäsentä. Suomen suurin uskonnollinen yhteisö on mukana ihmisten elämän arjessa ja juhlassa ja pitää esillä kristillisiä arvoja yhteiskunnallisessa keskustelussa.

Kirkossa on vaalivuosi. Ennakkoäänestys on 6.-10.11. ja varsinainen vaalipäivä 18.11. Seurakuntavaalit.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

2018-11-07 09:35:00.0