Joulun ajan kirkkokonsertit ja jouluhartaudet keräsivät runsaasti osanottajia

Saaksmaki joulu_M.jpg

Tiedote    9.1.2019                                                       Julkaisuvapaa heti

Sääksmäen seurakunta/Viestintä

Joulun ajan kirkkokonsertit ja jouluhartaudet keräsivät runsaasti osanottajia

Sääksmäen seurakunnan kirkoissa järjestettiin 11 joulukonserttia ajalla 23.11.-26.12. Niissä oli yhteensä 1911 kuulijaa.  Kauneimmat joululaulut – tilaisuuksia järjestettiin itsenäisyyspäivän ja loppiaisen välillä yhteensä 11 (luku sisältää Kauneimmat joululaulut -messun ja Ilolan maatilamatkailun järjestämän tilaisuuden, samoin Maailman kauneimmat-  ja Lasten kauneimmat joululaulut illat). Kävijöitä näissä yhteensä 1402.

Kirkkokonserteista Antti Railion konsertti oli loppuunmyyty (362). Osallistujia oli hyvin myös AkkaBellojen (282), Ritvalan Köörin (274), Mieslaulajien (95 ja 188) ja Samuli Edelmanin (202) konserteissa. Kaikki nämä konsertit pidettiin Sääksmäen kirkossa. Konsertteja oli niin paikallisten kuin ulkopuolistenkin artistien toteuttamana. Monissa konserteissa oli käytetty valotekniikkaa ja tunnelma kirkossa oli vaikuttava. Kuulijat olivat konsertteihin tyytyväisiä ja ammattilaisten tekemä äänentoisto toimi kirkossa erinomaisesti. Artisteista moni toivoi voivansa tulla uudelleen, sillä erityisesti Sääksmäen kirkko on upea paikka musiikille. Sääksmäen seurakunnan kanttori Maaret Manni-Korpi pitää tärkeänä, että seurakunta tarjoaa kaupunkilaisille myös musiikkitapahtumia:

-Konserteissa oli paljon ihmisiä, joita harvemmin kirkossa muuten tapaa. On tärkeää, että kirkoissa on tilaa moninaiselle konserttitarjonnalle ja moninaiselle kuulijakunnalle. Kun palaute vielä on todella hyvä ja haltioitunut, minusta silloin voi olla tyytyväinen. Konserttitarjouksia tulee tosi paljon ja niitä työstetään eteenpäin.  Vuonna 2017 seurakunnassa järjestettiin 9 konserttia; viime vuoden luku oli jo 11. Tälle vuodelle on jo varattuna helmikuussa toteutuva Jaakko Ryhäsen ja Seppo Hovin sekä Valkeakosken musiikkiopiston konsertit.

Joulun ajan hartauksissa 1. adventista loppiaiseen oli yhteensä 2008 osallistujaa. Suosituin päivä oli perinteisesti jouluaatto.

Konserttitoiminnan kehittämisestä seurakunnissa on valmistunut kanttori Maaret Manni-Korven TAMK:ssa hyväksytty opinnäytetyö, jonka aiheena on ”Konserttitoiminnan käytäntöjen kehittäminen Sääksmäen seurakunnassa”. Konserttitoimintaa on tarkoitus kehittää seurakunnan strategian ja opinnäytetyön synnyttämien ideoiden pohjalta.

2019-01-09 09:56:00.0