Elisabeth Rehn: Kynttilän sytytys pyhäinpäivänä rakkaiden muistolle on kaunis perinne

5026219_muistokynttila_M.jpg

Tiedote. Julkaistu: 28.10.2015 klo 08:16
Kirkon tiedotuskeskus

Kynttilänvalossa voi hiljentyä myös netin kautta

Pyhäinpäivälle on avattu omat verkkosivut osoitteeseen www.pyhäinpäivä.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Sivuilla on pyhäinpäivän perinteestä, materiaalia surun käsittelyyn aikuiselle ja lapselle sekä hartaudellista materiaalia.

Pyhäinpäivän iltana kello 17─21 pyhäinpäivän verkkosivujen kautta voi seurata videostriimausta Helsingin Hietaniemen hautausmaan muualle haudattujen muistomerkiltä, jonne ihmiset käyvät sytyttämässä kynttilöitä.

Verkkosivuilla sekä kirkon sosiaalisen median kanavilla videon välityksellä kynttilän edesmenneille läheisilleen sytyttävät ministeri Elisabeth Rehn, muusikko Petri Laaksonen sekä tubettaja Tume. He kannustavat ihmisiä mukaan sytyttämään sosiaalisessa mediassa kynttilän läheisen muistoksi ja jakamaan muisto tunnuksella #pyhäinpäivä tai #sytytänkynttilän.

Sytytä kynttilä myös pimeälle haudalle

Tänä vuonna seurakuntien valtakunnallisen pyhäinpäivän kynttilätempauksen tarkoituksena on kannustaa vapaaehtoisia eri puolilla Suomea sytyttämään kynttilä haudalle, jolla ei pala yhtään kynttilää.

Kynttilänsytytystapahtumaan osallistutaan muun muassa Vantaan Pyhän Laurin kirkon ja Ruskeasannan hautausmailla, Porvoon Näsinmäen hautausmaalla, Uudenkaupungin, Haminan ja Lieksan hautausmailla.

Nokian seurakunnassa Tyttöjen Yön tytöt osallistuvat kynttilänsytytystempaukseen pyhäinpäivänä ja käyvät sytyttämässä kynttilöitä haudoille.

Vapaaehtoiset saavat lisätietoa suoraan seurakunnalta tai vapaaehtoistyo.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä-verkoston kautta.

Seurakunnat järjestävät pyhäinpäivänä jumalanpalveluksia, joissa luetaan vuoden aikana kuolleiden seurakuntalaisten nimet ja sytytetään kynttilä heidän muistoksi.

Pyhäinpäivän messut Sääksmäen seurakunnassa:

Klo 10 Sääksmäen kirkossa. Lotta Maijala, Jarno Jalonen, Maaret Manni-Korpi, Päivi Isomäki sekä palveluryhmänä Sääksmäen kirkkokuoro.

Sääksmäen kirkossa luetaan niiden viime Pyhäinpäivän jälkeen poisnukkuneiden nimet, jotka on haudattu Sääksmäen ja Metsäkansan hautausmaille sekä muualle haudattujen seurakuntalaisten nimet. Kahvitilaisuus Pappilanniemessä.

Klo 10 Kappelikirkossa, Kangaskatu. Teemu Salminen, Juha Valkama, Tomi Kujansuu ja Elina Tamminen.

Kappelikirkossa luetaan niiden viime Pyhäinpäivän jälkeen poisnukkuneiden nimet, jotka on haudattu Valkeakosken hautausmaalle. Kahvitilaisuus seurakuntatalolla.

Pyhäinpäivän perhehartaus " Kerro minulle taivaasta" klo 16 Kappelikirkossa. Jarno Jalonen, Tomi Kujansuu, Jetta Vihlman ja Janne Virtanen.

2015-10-30 15:12:00.0