Kohtaamispaikka täyttää 30 vuotta

Sääksmäen seurakunnan kotoisa kohtaamispaikka ja vapaaehtoistoiminnan toimintakeskus kaupungin keskustassa täyttää tänä syksynä pyöreät 30 vuotta. Perustamiskokous pidettiin Seurahuoneenkatu 4 tiloissa 1.9.1989 ja toiminta käynnistyi lokakuun alkupäivinä. Idea kohtaamispaikasta tuli Kaisu Sepän tuomisina Tampereelta, jossa juuri oli avattu Mummon Kammari. Seppä ehdotti, että vastaavalle toiminnalle olisi tarve myös Valkeakoskella.

Sääksmäen seurakunnan diakonissa Ulla Karppila innostui ajatuksesta ja toiminta käynnistettiin. Kohtaamispaikan aukiolopäiviksi päätettiin toripäivät eli tiistai ja perjantai. Seurahuoneenkadun tila oli iltaisin nuorisotyön käytössä, mutta aamupäivisin siellä ei ollut toimintaa, joten aukioloajoiksi vakiintui jo tuolloin aamupäivä. Vuosikymmenten aikana Kohtaamispaikalla on ollut mm. 3-vuotinen TE-keskuksen rahoittama projekti, jonka ehtona oli pitkäaikaistyöttömien työllistäminen Valkeakoskella. Projektin toiminnanjohtajana oli Petra Pikkanen. Alkuvuosina Kohtaamispaikalla oli myös lapsiparkki, johon äidit saivat tuoda lapsen hoitoon 1-2 tunniksi. Ulla Karppila muistelee, että palvelua käytettiin aika paljon: - Äidit pääsivät käymään kampaajalla tai vaikka hammaslääkärissä ja Kohtaamispaikan tädit hoitivat lapsia. Kohtaamispaikalla oli tätä varten leikkinurkkaus.

Nykyisin Kohtaamispaikalla kokoontuu myös mm. kaupungin Lähitori ja seurakunnan omaa toimintaa siellä on lähes päivittäin.

Kohtaamispaikan syntymäpäiviä vietetään Seurahuoneenkatu 4:ssä perjantaina 11.10. klo 10-13. Kakkukahville ovat kaikki lämpimästi tervetulleita!

2019-10-09 08:46:00.0