Tiekirkot ovat kesämatkailijoiden suosittuja tutustumiskohteita

Tiekirkot avaavat ovensa jälleen ensi kesänä.

Tiedote. Julkaistu: 20.11.2019, 10:56
Kirkon viestintä

Tiekirkot tarjosivat kesällä 2019 toisenlaisen taukopaikan lähes 350 000 kävijälle. Tiekirkko tarjoaa mahdollisuuden kuulla paikallisista perinteistä ja historiasta sekä arkkitehtuurista ja taiteesta. Kirkkoihin liittyy valtava määrä kertomuksia, ihmiskohtaloita ja tiivistynyttä historiaa. Tiekirkot ovat madaltaneet ihmisten kynnystä tulla kirkkoihin ja niiden rauhallinen tunnelma on tarjonnut kiireisille ihmisille levähdyspaikan.

Uusia kirkkoja liittyi mukaan tänäkin kesänä. Muun muassa Reposaaren kirkko Porissa, Soinin kirkko ja Oulun Pyhän Kolminaisuuden katedraali sekä pandoistaan tunnetun Ähtärin kirkko olivat mukana uusina Tiekirkkoina. Kaikkiaan Tiekirkkoja oli tänä vuonna 269.

Kesän suosituimmat kirkot Turussa, Helsingissä ja Valamossa

Tarkkaa kävijämäärää on vaikea arvioida, koska tietoa kävijämääristä saadaan vain noin puolelta Tiekirkkoina avoinna olleista kirkoista. Kymmenen suosituimman kirkon joukkoon nousivat tänä kesänä Valamon luostari ja Kerimäen kirkko. Kestosuosikkeja ovat mm. Turun tuomiokirkko ja Finlaysonin kirkko - Lasten katedraali Tampereella.

1. Turun tuomiokirkko 58 491

2. Kallion kirkko 36 698

3. Valamon luostari 27 711

4. Kerimäen kirkko 20 000

5. Oulun tuomiokirkko 15 487

6. Mikkelin tuomiokirkko 12 099

7. Ekenäs kyrka - Tammisaaren kirkko 12 052

8. Finlaysonin kirkko - Lasten katedraali 9 262

9. Sastamalan Pyhän Marian kirkko 8 211

10. Rovaniemen kirkko 7 906.

Vehmersalmella vihittiin käyttöön vesitiekirkko

Vuonna 1919 valmistunut Vehmersalmen kirkko vihittiin juhlavasti 30.6.2019 vesitiekirkoksi. Vesitiekirkkoa haluttiin juhlistaa vesiteiden historiallisen merkityksen vuoksi. Vesireittien varrelle on perustettu maan puolustamiseen tarkoitetut keskiajan linnoitukset ja kauppapaikat, joista myöhemmin ovat kehittyneet useat upeat merenrantojemme ja järviemme rannikkokaupungit. Vesireittejä pitkin on sivistystä siirretty sisämaata kohti, ja tähän Suomen ainutlaatuiset vesistöt ja vesireitit ovat antaneet loistavan mahdollisuuden. Idea Vehmersalmen vesitiekirkosta kuuluu Jorma Päiviselle, Kuopion Pursiseuran kunniakommodorille.

Tiekirkot ovat mukana ilmastotalkoissa

Tiekirkkokesän 2019 teemana oli ilmasto. Suomen evankelis-luterilainen kirkko on vahvasti mukana ilmastotalkoissa. Kirkon ilmastostrategiassa yhtenä tavoitteena hiilineutraaliuden saavuttamiseksi on, että jokaisessa Tiekirkossa on sähköauton latauspiste vuoteen 2021 mennessä.

Tiekirkot ovat luterilaisia ja ortodoksisia kirkkoja, jotka ovat Suomessa avoinna matkailijoille kesäaikana. Tiekirkko-oppaina toimivat monesti vapaaehtoiset ja kesätyöhön palkatut nuoret. Oppaiden mielestä parasta Tiekirkoissa oli erilaisten ihmisten kohtaaminen sekä kävijöiden kirkkoihin liittyvien muistojen ja tarinoiden kuuleminen sekä yhteistyö muiden paikallisten toimijoiden kanssa. Ulkomaalaisten vierailijoiden kohtaaminen on myös ilahduttanut.

Idea Tiekirkoista syntyi Saksassa jo 60 vuotta sitten. Ensimmäiset Tiekirkot avautuivat Pohjois-Suomeen 1990-luvun alussa. Tiekirkot vaihtelevat jonkin verran vuosittain. Uusia kirkkoja liittyy Tiekirkko-ketjuun ja osa kirkoista pitää välivuotta mm. korjaustöiden vuoksi. Tiekirkot avaavat ovensa jälleen ensi kesänä. Osa kirkoista on auki ympäri vuoden.

2019-11-20 14:03:00.0