Jumalanpalvelukset toimitetaan seurakunnissa toistaiseksi verkon välityksellä

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon piispat ovat 16.3.2020 antaneet seurakunnille ohjeet jumalanpalvelusten järjestämisestä koronavirusepidemian aikana.

Piispat ovat yhdessä päättäneet, että jumalanpalvelukset toimitetaan toistaiseksi kirkoissa sanajumalanpalveluksina niin, että ne välitetään seurakuntalaisille verkon välityksellä. Kukin seurakunta hoitaa videostriimaukset käytettävissään olevilla keinoilla, ja jumalanpalvelusten seurakunta muodostuu etäyhteyksin osallistuvista seurakuntalaisista.

”Ihmisten huoli koronaviruksen leviämisestä kasvaa päivä päivältä. Kirkon tehtävä tässä tilanteessa on olla ihmisten rinnalla ja välittää uskon ja toivon sanomaa. Vaikeinakin aikoina, ja ennen kaikkea silloin, kirkko jatkaa rukousta kansan ja koko maailman puolesta”, piispat sanovat.

Jumalanpalvelukset ja kirkolliset toimitukset ovat kirkon hengellisen elämän sydän, ja kirkkolain mukaan ne kuuluvat seurakunnan lakisääteisiin tehtäviin.

”Tässä tartuntatautitilanteessa ja valtioneuvoston 16.3. päättämien uusien rajoitusten pohjalta on selvää, että säännöksiä on nyt sovellettava ajatellen erityisesti kansalaisten hyvinvointia ja terveyttä”, piispat toteavat kirjeessään.

Kirkot auki yksityistä hiljentymistä varten videoidun jumalanpalveluksen jälkeen

Piispat suosittelevat, että jokaisen seurakunnan pääkirkko on auki hiljentymistä ja yksityistä rukousta varten videoidun jumalanpalveluksen jälkeen vähintään kaksi tuntia. Paikalla on pappi tai muu seurakunnan työntekijä keskustelua ja sielunhoitoa varten. Hiljentymisen ja rukouksen mahdollistaminen kirkkotilassa on piispojen mukaan kansakunnan kriisinkestävyyden kannalta tärkeä asia. Piispat korostavat, että kyseessä ei ole yleisötilaisuus.

Kirkolliset toimitukset hoidetaan poikkeusjärjestelyin

Piispojen ohjeessa todetaan myös, että kirkolliset toimitukset hoidetaan toistaiseksi poikkeusjärjestelyin. Seurakuntien työntekijät sopivat yhdessä perheiden ja omaisten kanssa kirkollisten toimitusten, kuten kasteen, vihkimisten tai hautajaisten järjestämisestä. Ohjeen mukaisesti kirkollisissa toimituksissa voi olla paikalla enintään 10 ihmistä. Hautajaistilaisuuksissa suositaan haudalla tapahtuvaa siunaamista.

Seurakuntien muu normaali viikkotoiminta keskeytetään toistaiseksi. Aina kuin mahdollista, seurakunnat siirtävät toimintaansa verkossa tapahtuvaksi.

Kirkossa muistetaan kansaa esirukouksin

Piispat kehottavat nyt kaikkia kristittyjä rukoilemaan erityisesti sairaiden ja sairastumista pelkäävien puolesta.

”Kirkossa muistetaan esirukouksessa erityisesti terveydenhoitohenkilökuntaa ja muita kriisin keskellä vastuuta kantavia. Kirkon pysyvänä rukousaiheena on myös tasavallan presidentti, eduskunta ja maan hallitus sekä muut päättäjät. Kirkon esirukous sulkee sisäänsä kaikki maat ja kansat tämän ajankohtaisen globaalin koronatilanteen keskellä.”

Verkon lisäksi tv ja radio lähettävät hartausohjelmia

Kirkko palvelee seurakuntalaisiaan yhteistyössä Yleisradion kanssa sähköisesti radiohartauksien, radio- ja tv-jumalanpalvelusten sekä Pisara-hartausohjelman välityksellä.

”Tällaisina aikoina, jolloin ihmisillä on huoli läheisistään sekä omasta terveydestään ja toimeentulostaan, hartausohjelmien merkitys kasvaa entisestään”, Yle Radio1:n vastaava tuottaja Anna Simojoki sanoo.

”Yle Radio1 näkee radiojumalanpalvelukset ja radiohartaudet tärkeäksi osaksi julkista palvelua aina ja erityisesti kriisiaikoina.”

Muutokset sekä tv- että radiojumalanpalveluksissa ja myös radiohartauksissa ovat mahdollisia. Hartausohjelmia voi seurata myös monilta eri verkkosivuilta.

Koonti hartausohjelmista verkossaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Piispojen ohjeistus seurakunnille kokonaisuudessaan suomen ja saamen kielellä uutisen liitteenä.

Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa on lähes neljä miljoonaa jäsentä. Suomen suurin uskonnollinen yhteisö on mukana ihmisten elämän arjessa ja juhlassa ja pitää esillä kristillisiä arvoja yhteiskunnallisessa keskustelussa.

Kirkon viestintä välittää ajantasaista tietoa kirkosta medialle ja suurelle yleisölle. Kirkon verkkosivusto osoitteessa evl.fi

Kirkon viestintä

2020-03-17 09:57:05.0