Seurakunta antaa lisäohjeita koronavirustilanteen vuoksi

Jumalanpalvelukset ja kirkon aukiolo

Jokaisena pyhäpäivänä pidetään ilman seurakuntaa yksi jumalanpalvelus Kappelikirkossa, joka streamataan nettiin, myös hiljaisella viikolla ja pääsiäisenä. Kirkolliset ilmoitukset luetaan streamattavassa messussa. Kappelikirkko on toistaiseksi auki sunnuntaisin streamauksen ajan ja klo 18 asti. Missään seurakunnan tiloissa ei järjestetä julkisia tilaisuuksia. Mahdolliset pienet muistotilaisuudet ovat yksityistilaisuuksia. Toimistoissa voi asioida.

Toukokuun konfirmaatio

Piispat ovat ohjeistaneet, että toukokuun konfirmaatioita ei pidetä. Hiihtolomariparin konfirmaatio siirretään pidettäväksi lauantaina 6.6. klo 13 Sääksmäen kirkossa. Mikäli poikkeustilanne jatkuu, konfirmaatiota joudutaan siirtämään uudelleen.

Hautaansiunaamiset

Siunaustilaisuus tulee järjestää pääsääntöisesti viimeistään 2-4 viikon kuluessa kuolemasta. Siunaustilaisuudessa ovat läsnä vain lähiomaiset, kuitenkin lähtökohtaisesti yhteensä enintään 10 henkilöä, pappi ja kanttori mukaan lukien. Omaiset voivat halutessaan itse järjestää ja toteuttaa siunaustilaisuuden videolähetyksen (streamaus), jolloin muut voivat seurata tilaisuutta etänä. Omaisia pyydetään odottamaan siunaustilaisuuksien alkua ulkona ja huomioimaan, että yli 10 hengen kokoontumiset on kielletty.

Haudalla tapahtuvaa siunaamista suositaan. Myös haudalla tapahtuvissa siunauksissa ja uurnanlaskuissa henkilömäärä on max. 10 hlö. Suositellaan muistotilaisuuden järjestämistä suurempana tilaisuutena myöhemmin koronatilanteen rauhoituttua. Jos pieni muistotilaisuus kuitenkin järjestetään, pyydettäessä pappi voi olla mukana. (tietoa päivitety ma 23.3. klo 8.25)

Omaisten toivotaan asioivan kirkkoherranvirastossa ensisijaisesti puhelimitse ja/tai sähköpostilla, mutta toimistot pidetään myös toistaiseksi auki henkilökohtaisia käyntejä varten.

Toimituskeskustelut käydään ensisijaisesti puhelimitse ja/tai sähköpostilla, mutta etukäteen sovitusti myös tapaaminen omaisten kanssa voidaan järjestää.

Tiedottaminen ja läsnäolo verkkosivuilla ja sosiaalisessa mediassa

Seurakunnan verkkosivuja ja Facebook-sivua päivitetään jatkuvasti. Molempiin tulee myöhemmin toimintavinkkejä ja hartauksia eri-ikäisille. Muista myös eri seurakuntien ja kirkon verkkosivut ja sosiaalisen median kanavat.

Diakoniatyö

Diakoniatyön henkinen, hengellinen ja taloudellinen tuki hoidetaan ensisijaisesti puhelimitse tai sähköpostilla. Kiireettömät kotikäynnit siirretään eteenpäin ja yhteydenotot hoidetaan puhelimitse. Kotikäyntejä tehdään vain saattohoitotapauksissa. Diakoniatyöntekijät ja vapaaehtoiset voivat viedä ruokaa ja lääkkeitä pyydettäessä kotiovelle.

Ehtoollinen ja laitoshartaudet

Jumalanpalveluksissa ei voida jakaa ehtoollista, mutta pyydettäessä yksityinen ehtoollinen toimitetaan sairaalaehtoollisen jakotapaa noudattaen. Laitos- ja ryhmäkotien hartaudet on peruttu, mutta verkkosivuille tulee myöhemmin linkkejä erilaisiin hartauksiin, joita voi kodeissa ja laitoksissa katsoa ja kuunnella.

Kansainvälinen työ ja vapaaehtoistoiminta

7-kirkon pyörälenkki on peruttu ja siirretty elokuun loppuun. Kirkkohallituksen ohjeiden mukaan vapaaehtoisten hoitamat ystävä- ja lähimmäistapaamiset keskeytetään.

Tulethan tapaamisiin terveenä ja peru tarvittaessa!

Sääksmäen seurakunnan johtoryhmä

2020-03-19 17:11:00.0