Kirkko on ihmisten tukena poikkeusoloissa

Tiedote. Julkaistu: 20.03.2020, 14:52
Kirkon viestintä

Kirkko tarjoaa apua, tukea ja turvaa koronaviruksen aikana, vaikka poikkeustilanne vaikuttaa väistämättä toimintaan. Resursseja kohdennetaan läsnäoloon verkkopalveluissa. Lisäksi kehitetään uusia palveluita, jotta myös kaikkein heikoimmassa asemassa olevat pärjäävät vaikean ajan yli.

Ruoka-apua saa kotiovellekin

Ruoka-apu ei ole loppunut poikkeustilasta huolimatta. Esimerkiksi Tampereella yhteisten ruokailujen sijaan seurakunnat lisäävät resursseja ruoan jakeluun ja vievät ruokakassit avuntarvitsijoiden kotiovelle. Diakoniatyöntekijät varmistavat, että juuri kaikkein suurimmassa hädässä olevat saavat varmasti avun.

Tampereen seurakuntien diakoniatyötä tekevän Mummon kammarin työntekijät voivat avustaa yli 70-vuotiaita tamperelaisia välttämättömissä perusruokaostoksissa. Palvelulla pyritään turvaamaan riskiryhmään kuuluvien vanhusten arjessa selviytymistä ja välttämään virukselle altistumista.

Helsingin seurakunnat jakavat toistaiseksi ruoka-apua pakkaamalla ruokatavaroita valmiiksi kasseiksi. Valmiiksi tehtyjen niin kutsuttujen akuuttikassien sisältöön ei ole mahdollista vaikuttaa, joten niiden jakelu sujuu nopeasti. Hajauttamalla jakelua vältetään joukkokokoontumisia ja jonoja. Haagan seurakunnassa ruoka-apua saa kotiovelle vapaaehtoisten toimittamana.

Myös monessa muussa seurakunnassa ympäri Suomea jaetaan ruoka-apua työntekijöiden ja vapaaehtoisten voimin sekä tehdään yhteistyötä muun muassa kuntien kanssa. Kouvolassa seurakunnan diakoniatyö ja koripalloseura Kouvot auttavat ikäihmisiä kauppa-asioissa, ja Lopen seurakunta koordinoi vapaaehtoista apua kaupassa tai apteekissa käynteihin. Hollolassa ruokaa jaetaan takakonteista.

Lisäksi useimmissa seurakunnissa on edelleen taloudellista auttamista. Tiedot oman tai lähimmän seurakunnan antamasta avusta saa ottamalla yhteyttä seurakuntaan.

Digitaaliset kanavat auttavat yhteydenpidossa

Seurakunnan työntekijät tavoittaa puhelimella, sähköpostilla tai sosiaalisen median kautta, ja ryhmäkeskusteluja kuten perheneuvontaa voi käydä erilaisten digitaalisten sovellusten avulla.

Nuorille ja lapsille halutaan tarjota näinä poikkeuksellisina aikoina mahdollisimman paljon tukea ja keskusteluapua. Nuorille suunnatun Saapas-chatin päivystysaikoja on tihennetty ja kouluikäisille tarkoitettu auttamispalvelu Nettitupu on avattu uudestaan. Peliseuraa verkossa löytyy Ristiohjaimesta.

Kirkon keskusteluavun päivystäjien määrää lisätään

Koronavirus aiheuttaa monissa huolta ja ahdistusta ja tarve keskustelulle on suuri. Kirkon Palvelevaan puhelimeen voi soittaa joka päivä iltakuudesta puoleenyöhön asti. Keskusteluapua saa myös verkosta: kirkon Palveleva chat on avoinna maanantaista perjantaihin kello 12−20 ja Palveleva netti ympäri vuorokauden.

Monet seurakunnat ovat avanneet kasvaneeseen tarpeeseen uusia puhelinnumeroita neuvontaa ja keskusteluapua varten. Esimerkiksi Lahden seurakuntayhtymä avasi keskiviikkona 18.3. laajan puhelinpäivystyksen. Puhelinnumerossa vastaavat Lahden seurakuntien työntekijät.

Hartausohjelmia verkossa

Monet seurakunnat lähettävät jumalanpalveluksia videona tai audiona. Samoin Yle Areenasta voi seurata television ja radion hartausohjelmia.

Lisätiedot:
Kalle Kuusimäki, diakonian ja sielunhoidon yksikön johtaja, p. 050 501 2901, kalle.kuusimaki@evl.fi
Seurakuntien yhteystiedotLinkki avautuu uudessa välilehdessä
Hartauksia verkossaLinkki avautuu uudessa välilehdessä
Kirkon keskusteluapuLinkki avautuu uudessa välilehdessä
Saapas-chatLinkki avautuu uudessa välilehdessä
NettitupuLinkki avautuu uudessa välilehdessä