Yhteisvastuu 2016: Jokainen nuori on isänmaansa toivo

YV LOGO AINOLLE_M.jpg

Tiedote. Julkaistu: 05.02.2016 klo 10:08
Kirkon tiedotuskeskus

Yhteisvastuu 2016 torjuu nuorten syrjäytymistä Suomessa ja kehitysmaissa. Keräysvaroin rahoitetaan syrjäytymisen ennaltaehkäisevää työtä. Suomessa syrjäytymisvaarassa olevien nuorten elämänhallintataitoja ja osallisuutta tuetaan partiotoiminnan ja keräyksen kansainvälisessä esimerkkikohdemaassa Ugandassa nuorten ammattikoulutuksen avulla. Keräys käynnistyy sunnuntaina 7.2.2016.

Arviot syrjäytyneiden nuorten määrästä Suomessa vaihtelevat muutamasta tuhannesta sataan tuhanteen. Syrjäytymisen taustalla on lähes aina kiusaaminen, syrjintä tai ongelmat perheen taloudellisessa toimeentulossa.

"Nuorten syrjäytyminen on paitsi valtava inhimillinen, pahimmillaan koko elämän mittainen tragedia, myös vakava kansantaloudellinen kysymys. Nuorten monimutkaisten ja pitkittyneiden ongelmien ratkaiseminen on vaikeaa ja hyvin kallista. Heissä on kuitenkin koko tulevaisuutemme. Kun tuemme nuoria oikealla hetkellä ja oikeassa paikassa, kaikki on mahdollista. Ihan kaikki", sanoo Yhteisvastuun keräysjohtaja Tapio Pajunen.

"Suomalaisten sosiaaliturvaan ja kehitysyhteistyöhön kohdistuvien leikkausten vuoksi yhteisvastuullinen työmme hädässä olevien, tänä vuonna erityisesti nuorten, auttamiseksi on entistäkin tärkeämpää. Jokainen nuori ansaitsee porukan, johon kuulua ja jossa kasvaa vahvaksi persoonaksi yhdessä toisten kanssa", Yhteisvastuukeräyksen 2016 esimies, Kuopion piispa Jari Jolkkonen painottaa.

Suomessa Yhteisvastuukeräyksen kautta kootun avun vie perille Suomen Partiolaiset. Yhteisvastuuvaroin syrjäytymisvaarassa olevia nuoria etsitään ja ohjataan partion pariin muun muassa tukemalla köyhistä perheistä tulevien nuorten partioharrastusta. Keräysvaroin tuetaan myös sisupartiotoimintaa, jossa mukana olevat lapset ja nuoret ovat pääosin aisti-, liikunta- ja kehitysvammaisia.

Ammattikoulutusta Ugandaan

Uganda on väestöltään yksi maailman nuorimmista valtioista; noin 70 % väestöstä on alle 25-vuotiaita. Perusasteen jälkeinen ammatillinen koulutus on kuitenkin lähes olematonta ja nuorisotyöttömyys jopa yli 80 %. Jatkuva toimettomuus ajaa nuoria masennuksen ja epätoivon kierteeseen. Erityisesti lähialueiden levottomuuksia, kuten Itä-Kongon konfliktia, Ugandaan paenneet pakolaisnuoret ovat vaarassa syrjäytyä. Monet heistä ovat myös traumatisoituneet vakavasti nähtyään vanhempiensa surmaamisen tai jouduttuaan itse väkivallan uhreiksi.

Länsi-Ugandaan, Rwamwanjan pakolaisleirille on juuri valmistunut alueen ainoa ammattikoulu, jonka toimintaa tuetaan yhteisvastuuvaroin. Opiskelijoiksi valitan kaikkein heikoimmassa asemassa olevia pakolais- ja ugandalaisnuoria. Koulussa voi opiskella mekaniikkaa sekä rakennus-, hotelli- ja maatalousalaa. Koulutukseen sisältyy työharjoittelu, jossa nuoret saatetaan yhteen tulevien työnantajiensa kanssa. Avun vie perille Kirkon Ulkomaanapu.

Keräysvaroja käytetään myös pitkäjänteiseen kehitysyhteistyöhön Haitissa, Keski-Afrikan tasavallassa, Lähi-idässä ja Myanmarissa.

Yhteisvastuu on lähimmäisenrakkauden kansanliike ja Suomen suurin vuosittain järjestettävä kansalaiskeräys. Keräyksellä autetaan hädänalaisia syntyperään, uskontoon tai poliittiseen vakaumukseen katsomatta Suomessa ja kehitysmaissa. Keräyksen suojelijana toimii tasavallan presidentti.

Yhteisvastuu tv:ssä

Keräyksen avajaisjumalanpalvelus lähetetään suorana Kuopion tuomiokirkosta Yle TV1:ssä sunnuntaina 7.2.2016 kello 10. Tasavallan presidentin keräyksen avauspuhe lähetetään Yle TV1:ssä kello 12.00.

Yhteisvastuun tv-dokumentit suomalais- ja ugandalaisnuorten elämästä Ylen kanavilla keväällä 2016 sekä osoitteessa yhteisvastuu.fi 7.2. alkaen.

Lisätiedot: Yhteisvastuun keräysjohtaja Tapio Pajunen, Kirkkopalvelut ry, p. 0400 870 041, tapio.pajunen@yhteisvastuu.fi.

Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa on noin neljä miljoonaa jäsentä. Suomen suurin uskonnollinen yhteisö on mukana ihmisten elämän arjessa ja juhlassa ja pitää esillä kristillisiä arvoja yhteiskunnallisessa keskustelussa.

2016-02-05 13:41:29.0