Seurakunnat ovat apuna ristiäisjuhlan järjestämisessä

Tiedote. Julkaistu: 24.09.2020, 14:39
Kirkon viestintä

Ristiäiset on herkkä perhetilaisuus lapsen ensimmäisenä juhlana. Lapsen läheiset kokoontuvat yhteen ikimuistoiseen juhlaan siunaamaan lasta ja toivomaan hänelle yhdessä hyvää.

Tämän vuoden poikkeusolot ovat hämmentäneet juhlien järjestäjiä. Seurakunnat eri puolella Suomea auttavat perheitä ristiäisjärjestelyissä ja myös seuraavat ja huomioivat tarkasti epidemiaan liittyviä viranomaisten suosituksia ja ohjeita.

Esimerkiksi isovanhemmat tai muut riskiryhmiin kuuluvat voivat osallistua ristiäisjuhlaan etäyhteyksin, jos niin toivotaan. Papeilla on tänä päivänä hyvin kokemuksia etäjuhlijoiden mukaan ottamisesta tunnelmalliseen hetkeen.

Yhteinen kastetapahtuma on perheelle vaivaton vaihtoehto

Moni seurakunta eri puolilla Suomea järjestää kerran tai kaksi kertaa vuodessa kastetapahtuman, johon perheet ovat tervetulleita kastamaan lapsensa. Seurakunta järjestää kasteperheelle koko tunnelmallisen kastetoimituksen kakkukahveja myöten.

Esimerkkejä tänä syksynä järjestettävistä tilaisuuksista:

Kirkko on jälleen mukana Vauvan päivässä 25.9.

Syyskuun viimeinen perjantai on valtakunnallinen Vauvan päivä. Tänä vuonna päivää vietetään 25.9. Päivän suojelijana on Espoon piispa Kaisamari Hintikka, joka lähettää tervehdyksensäLinkki avautuu uudessa välilehdessä vauvaperheille, lähiyhteistyötahoille sekä yhteiskunnan päättäjille.

Virtuaalinen Vauvan päivä - anna vauvan liikuttaa on seurattavissa klo 12.00–16.00 Musiikkitalon YouTube-kanavallaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Ohjelmassa on vauvoille ja vanhemmille leikkejä, asiantuntijoiden puheenvuoroja ja tietoa lapsiperhepalveluista. Muun muassa Kirkkohallituksen perheasioiden asiantuntija Liisa Välilä puhuu perheistä ja vauvaperheen parisuhteen hyvinvoinnista.

Myös seurakunnat eri puolilla Suomea ovat mukana Vauvan päivässä. Virtuaalisten kohtaamisten lisäksi pienokaisia muistetaan perjantaina monenlaisin tempauksin ja tapahtumin.

Esimerkiksi Espoon Leppävaaran seurakunta jakaa vauvaperheille villasukkia, joita seurakunnan vapaaehtoiset ja Leppävaaran Martat ovat neuloneet. Junasukkien jako alkaa kello 10 kauppakeskus Sellon läheisellä Viaporin torilla.

Ylöjärven seurakunnassa pidetään muun muassa vauvamuskaria. Kello 11 alkava muskarivartti ja toiminnan esittely striimataan seurakunnan Facebook-tapahtumassaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Lisätietoja:
Asiantuntija Liisa Välilä, Kirkkohallituksen Kasvatus ja perheasiat, liisa.valila@evl.fi, p. 040 688 1567

kaste.fi

kumminkaa.fi

Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa on lähes neljä miljoonaa jäsentä. Suomen suurin uskonnollinen yhteisö on mukana ihmisten elämän arjessa ja juhlassa ja pitää esillä kristillisiä arvoja yhteiskunnallisessa keskustelussa.

Kirkon viestintä välittää ajantasaista tietoa kirkosta medialle ja suurelle yleisölle. Kirkon verkkosivusto osoitteessa evl.fi

Kirkon viestintä

Thu Sep 24 14:43:32 EEST 2020