Ekumeenista vastuuviikkoa vietetään 18.–25.10. - teemana Ihmisoikeuspuolustajat

Tiedote. Julkaistu: 12.10.2020, 13:38
Kirkon viestintä

Vastuuviikko on kirkkokuntien yhteinen ihmisoikeuskampanja. Ihmisoikeuksien puolustaminen on vähäisimpien ja sorrettujen puolustamista. Vaikka ihmisoikeuspuolustajat tekevät työtään rauhanomaisesti, he kohtaavat usein syrjintää, väheksymistä, väkivaltaa ja osa jopa väkivaltaisen kuoleman. Ekumeeninen vastuuviikko kannustaa seisomaan ihmisoikeuspuolustajien rinnalla ja puolustamaan ihmisoikeuksia omassa elinpiirissään.

Ekumeenisella vastuuviikolla on lähettiläinä ihmisoikeuspuolustajia. Lähettilään voi kutsua vierailulle seurakunnan tilaisuuteen, oppilaitokseen tai muuhun tilaisuuteen syksyn 2020 aikana. Maksuton vierailu on mahdollista toteuttaa myös etäyhteyden välityksellä.

Sunnuntain 18.10. kolehti kannetaan Vastuuviikolle. Kolehdin tuotto käytetään Ekumeenisen vastuuviikon kautta kristittyjen yhteiseen työhön ihmisoikeuksien edistämiseksi ja ihmisoikeuspuolustajien tukemiseksi.

YK:n päivänä 24.10 useat seurakunnat osallistuvat #ihmisoikeuskellot-tempaukseen ja soittavat kirkonkelloja tai soittimia ihmisoikeuksien puolesta kello 12.00. Vastuuviikon ekumeeninen jumalanpalvelus järjestetään Uskelan kirkossa 24.10. klo 18 ja se lähetetään Yle Radio 1:n välityksellä 25.10. klo 11.

Lisätiedot:
Vastuuviikon koordinaattori Anna Hyvärinen, Suomen Ekumeeninen Neuvosto: anna.hyvarinen@ekumenia.fi, p. 040 734 3754
Ekumeeninen VastuuviikkoLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa on lähes neljä miljoonaa jäsentä. Suomen suurin uskonnollinen yhteisö on mukana ihmisten elämän arjessa ja juhlassa ja pitää esillä kristillisiä arvoja yhteiskunnallisessa keskustelussa.

Kirkon viestintä välittää ajantasaista tietoa kirkosta medialle ja suurelle yleisölle. Kirkon verkkosivusto osoitteessa evl.fi

2020-10-12 14:56:11.0