Sääksmäen hautausmaan vanhan osan korjaus- ja kunnostustyöt

Sääksmäen hautausmaan vanhan osan korjaus- ja kunnostustyöt alkavat 11.4.2016. Hautausmaalla uusitaan sähkökaapelit, valaisimet ja kasteluvesiverkosto sekä käytäväpintoja. Lisäksi kunnostetaan huoltopiha.

Urakan on suunniteltu valmistuvan 10.6.2016 mennessä.

Hautausmaan vanhan osan kasteluvesiputket ja kasteluvesipisteet uusitaan. Kasteluvesipisteiden määrä pysyy samana, mutta muutaman paikka muuttuu.

Lisäksi työntekijöiden käyttöön tulee letkuliittimellä varustettuja vesipisteitä. Uudet sähkö- ja putkilinjat sijaitsevat hautausmaan käytävien kohdalla, joten samalla kunnostetaan käytävien pintoja ja käytävien vieressä olevat kannot poistetaan.

Hautausmaan vanhan osan kaikki sähkökaapelit uusitaan. Valaistus on ollut heikko, joten sähkötöiden yhteydessä valaisimet uusitaan ja valaisimien määrää lisätään.

Myös sähköpistokkeet uusitaan, koska nykyisten tehot eivät riitä roudansulattajien käyttöön ja pistokkeita on liian vähän. Vanhat sähkökaapelit on aikoinaan asennettu liian pintaan ja niistä puuttuu kaapelimerkinnät, joten ne ovat vaarallisia.

Hautausmaan huoltopihaa laajennetaan, jotta toiminnot voidaan keskittää uuden varaston läheisyyteen.

Huoltopiha aidataan osittain lauta-aidalla sekä kasvillisuudella. Tavoitteena on, että maa-ainekset ja tarvikkeet eivät näkyisi häiritsevästi hauta-alueille.

Urakoitsijaa edellytetään suunnittelemaan ja toteuttamaan työt siten, ettei kulku hautaosastoihin kokonaan esty. Urakoitsija ottaa työsuunnittelussa huomioon myös kirkossa ja hautausmaalla järjestettävät tilaisuudet.

Kasteluvesipisteet ovat käytössä normaalisti osastossa 10 ja laajennusalueen osastossa 8.

Kasteluvettä pyritään toukokuun puolella järjestämään vanhalle puolelle porttien läheisyyteen vesiastioihin.

Seurakunta pahoittelee työmaasta hautausmaalla kävijöille mahdollisesti aiheutuvia haittoja.

Lisätietoja:

Elsi Pirinen