Tiekirkkokesä 2016 käynnistyy motoristitunnelmissa

LUKKARIN UUTISIIN_THUMB.jpg

Tiedote. Julkaistu: 25.05.2016 klo 14:09
Kirkon tiedotuskeskus

Noin 265 evankelis-luterilaista ja ortodoksista kirkkoa pitää ovensa avoinna kesällä 2016 Tiekirkkoina. Seurakunnat tarjoavat vaihtoehtoja kesämatkailijoiden pysähdyspaikoiksi pitämällä kirkkorakennusten ovet avoinna kesän matkailusesongin ajan. Komeat kirkot ja kauniit kirkkomiljööt ovat suosikkinähtävyyksiä kautta maan.

Tiekirkkoihin voi pysähtyä taivaalliselle tauolle kesäkuusta elokuun loppupuolelle asti. Suositusaika on 10.6. – 20.8., mutta aukioloajat vaihtelevat kirkoittain. Kaikki Tiekirkot löytyvät tiekirkot.fi-verkkopalvelusta, josta voi tarkistaa ja tulostaa mukaansa tarkemmat tiedot kirkoista. Tien päällä kirkkoihin opastavat Tiekirkko-liikennemerkit.

Moottoripyörätapahtumia Tampereella ja pääkaupunkiseudulla

Alkavan kesän tiekirkkokausi päräytetään vauhtiin moottoripyörien voimin. Yhteistyössä Gospel Ridersien ja muiden moottoripyöräkerhojen kanssa ajetaan kesäkuun alussa kaksi kaikille avointa Tiekirkko-henkistä moottoripyöräkierrosta. Lisäksi järjestetään Biker´s Church -tapahtuma Tampereen Laukontorilla 5.6.klo 13.00.

Ensimmäinen tiekirkkokierros ajetaan pääkaupunkiseudulla keskiviikkona 1.6.2016. Kokoontuminen on Helsingissä Alppilan kirkolla klo 10.00 ja reitti kulkee Porvoon tuomiokirkon, Sipoon vanhan kirkon ja Vantaan Pyhän Laurin kirkon kautta takaisin Helsinkiin Kallion kirkolle. Tampereen seudun reitti ajetaan sunnuntaina 19.6.2016. Kokoontuminen on Tampereella Aleksanterin kirkolla klo 12.00 ja reitti suuntaa Kangasalan, Pälkäneen ja Luopioisten kirkkojen kautta Orivedelle.

Nappaa ”Parasta Tiekirkossa” -kuva ja jaa se tunnuksella #tiekirkot tai #tiekirkko

Mikä oli kaikkein parasta Tiekirkossa? Kupponen kahvia, hartaus, tunnelma, kaveri, kaunis kirkkoympäristö – vai jokin muu? Kesällä 2016 oman parhaan tiekirkkokokemuksensa voi ikuistaa kuvaksi ja osallistua samalla Tiekirkkojen kuvakilpailuun. Sosiaalisen median kanavissa 20.8. mennessä jaetut ”Parasta Tiekirkossa” -otokset osallistuvat kilpailuun, jossa palkintoina on rahapalkkioita sekä iPadMini. Kilpailusta lisää kesäkuun alussa osoitteessa tiekirkot.fi/kilpailu.

Tiekirkoille avataan kesän alussa uudet nettisivut, joiden lähtökohtana on erityisesti mobiililaitekäyttäjien mahdollisimman hyvä palvelu. Tiedot kesän 2016 Tiekirkoista sekä niihin suunnistamista auttava Google-pohjainen kartta ja reittihaku löytyvät myös uudistetuilta sivuilta osoitteessa tiekirkot.fi.

Luterilaisten Tiekirkkojen määrät hiippakunnittain kesällä 2016: Turku 38, Tampere 34, Oulu 46, Mikkeli 32, Kuopio 35, Lapua 37, Helsinki 3, Espoo 14, Porvoon ruotsinkielinen hiippakunta 10. Ortodoksikirkkoja on mukana 16. Määrä voi vielä elää muutaman kirkon verran.

Lue lisää: http://www.tiekirkot.fi

Sääksmäen kirkko (kuvassa)  on tiekirkkona 13.6.-12.8., kirkossa on opas arkipäivisin klo 10-18. Sääksmäen kirkko löytyy osoitteesta Kirkkovainiontie, 37770 Sääksmäki - kuva: Marjaana Paso

2016-05-26 09:47:00.0