Sääksmäen seurakunnan uudeksi kirkkoherraksi valittiin Timo Waris

Kirkkovaltuusto valitsi Sääksmäen seurakunnan uudeksi kirkkoherraksi Timo Wariksen Kangasalta. Vaalissa annettiin 24 ääntä, joista 23 ääntä sai Waris. Yksi äänestyslipuista oli tyhjä.

Hakijoiden esittelyssä lääninrovasti Seppo Jarva totesi, että kahdesta jäljellä olevasta ehdokkaasta Timo Waris täyttää parhaiten seurakunnan hakijalle asettamat erityiset tarpeet.

Waris työskentelee tällä hetkellä vs. kirkkoherrana Kokemäen seurakunnassa. Aikaisemmin hän on toiminut Puolustusvoimien palveluksessa sotilaspappina ja viimeksi kenttärovastina.

Kirkkovaltuuston puheenjohtajana toimi Anja Peräkääly ja vaalityöryhmän puheenjohtajana Erkki Eteläniemi.

Kirkkovaltuuston kokous striimattiin seurakunnan YouTube-kanavalle ja se on katsottavissa tästä linkistä:

Virka tuli avoimeksi, kun nykyinen kirkkoherra Markku Antola ilmoitti jäävänsä eläkkeelle 1.8.2022 alkaen.

Aiemmin tapahtunutta:

19.1.22 - Sääksmäen seurakunnan kirkkoneuvosto päätti esittää kirkkovaltuustolle, että virkaan valitaan Timo Waris.

13.1.22 – Infotilaisuus/2. vaalipaneeli kirkkovaltuuston jäsenille Pappilanniemen kurssikeskuksessa. Keskustelutilaisuuteen osallistuvat kaksi jäljellä olevaa hakijaa, Tero Kuparinen ja Timo Waris. Keskustelutilaisuuden juonstaa seurakuntapastori Teemu Salminen.

12.1.22 – Seurakuntapastori Mika Juppala ilmoittaa Tampereen tuomiokapitulille peruuttavansa hakemuksen eli vetäytyy kirkkoherranvaalista.

1.12.21 – vs. johtava kappalainen Arni Hukari ilmoittaa Tampereen tuomiokapitulille peruuttavansa hakemuksen eli vetäytyy kirkkoherranvaalista. Ilmoituksen jälkeen kirkkoherranvaalin aikataulua joudutaan muuttamaan.

25.11.21 – Vaalipaneeli Kappelikirkossa. Vaalipaneelissa hakijoista ovat mukana Arni Hukari, Tero Kuparinen ja Timo Waris.

Yleisötilaisuuteen osallistui 60 henkeä ja se striimattiin seurakunnan YouTube-kanavalle. Vaalipaneelin juontajina olivat päätoimittaja Mari Tuohiniemi Valkeakosken Sanomista ja seurakuntapastori Teemu Salminen Sääksmäen seurakunnasta.

17.11.21 – Tampereen tuomiokapituli antoi hakijoista kokoavan lausuntonsa haastattelujen (8.11.) ja hakemusten (15.9.-15.10.) perusteella.

15.10.21 – Määräaikaan mennessä kirkkoherranvirkaa haki 4 hakijaa: Arni Hukari, Sääksmäen seurakunnan vt. kappalainen, Mika Juppala, Hämeenlinna-Vanajan seurakunnan seurakuntapastori, Tero Kuparinen, Akaan seurakunnan kappalainen ja Timo Waris, Kokemäen seurakunnan vs. kirkkoherra.

15.9.21 – Kirkkoherranviran haku avataan.

Sääksmäen seurakunnan kirkkoherran viralle määritetyt erityiset tarpeet:

(Kirkkoneuvosto 9.9.21)

Kirkkoherraksi valittavalta seurakunta odottaa:

- sitoutumista kirkon strategiassa hyväksyttyihin arvoihin: kirkon yhteinen usko, avoimuus, yhteisöllisyys, oikeudenmukaisuus ja lähimmäisyys

- kykyä toimia hengellisenä johtajana ja johtaa strategiatyötä muuttuvassa ympäristössä

- muutosjohtamisen hallintaa ja paineensietokykyä, eduksi katsotaan onnistuneiden muutosprosessien toteuttaminen

- näyttöä seurakuntahallinnon ja talouden osaamisesta, hyvistä sosiaalisista taidoista ja innostavasta nykyaikaisesta henkilöstöjohtamisesta, joka antaa tilaa henkilöstön ja luottamushenkilöiden asiantuntemukselle

- kykyä verkostoituneeseen työtapaan ja hyviä kommunikointitaitoja niin sisäisessä kuin ulkoisessa toiminnassa.

- valmiutta seurakuntien yhteistyön kehittämiseen ja kristittyjen yhteyden rakentamiseen paikkakunnalla

- hyviä viestintätaitoja ja kykyä hyödyntää useita viestintäkanavia

- innostusta kehittää seurakunnan elämää ja toimintaa jäsenyyttä vahvistavaan ja kaikkia seurakunnan jäseniä osallistavaan suuntaan

- valmiutta vahvistaa tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta ihmisten kesken