Valkeakosken kirkko

Valkeakosken kirkko, kirkon pääsisäänkäynti, kesä, kellotapuli

Kirkkotie 1, 37600 Valkeakoski

Kirkko on suljettu vuonna 2018.

Kirkkosalissa 800 istumapaikkaa, parvella lisäksi 200.

Luentosalissa paikkoja on 70 hengelle. Kirkko ei sovellu siunaustilaisuuksien järjestämiseen.

Viimeinen julkinen tilaisuus on järjestetty kirkossa 12.3.2018. Seurakunnan toiminta kirkossa loppui vuonna 2017.

Arkkitehti Veikko Larkaksen suunnittelema Valkeakosken kirkko vihittiin käyttöön vuonna 1969.

Kirkon päätyikkunoiden lasimaalaukset ovat taiteilija Mikko Vuorisen käsialaa. Kirkon penkit, saarnatuolin ja alttarirakenteet on valmistanut Unto Veistisen puutyöpaja Taivassalosta ja 39-kertaiset urut ovat Kangasalan Urkutehtaan työtä.

Kirkon siipirakennuksessa ovat sakaristo, hiljainen huone ja holvi. Eteisaulan yhteydessä on morsiushuone.

Tilavan kirkon kirkkosalissa on 800 istumapaikkaa ja yläparvella 200. Kirkkoa on käytetty konserttitilana ja siellä on esiintynyt useita merkittäviä koti-ja ulkomaisia taiteilijoita.

Valkeakosken kirkon kellotornin korkeus on 35 metriä ja sen kolme kelloa ovat samat, jotka Valkeakosken Rukouhuoneyhdistys lahjoitti Valkeakosken rukoushuoneelle vuonna 1943. Kelloihin on kirjoitettu teksti "Kaiun rauhaa kesken sodan pauhun, Herran rauhaa ajast´aikaan".

Parkkipaikkoja 50 kirkon edustalla.