Sääksmäen kirkko

Sääksmäen kirkko, hautausmaa, kesä

Kirkkovainiontie 10, 37700 Sääksmäki

Avoinna 16.5.-11.9. klo 10-18.

Maksimihenkilömäärä kirkkoon on 450. Parkkipaikkoja 20. Tienvarsipaikkoja runsaasti.

Sääksmäen kirkkoa voi varata seurakuntatoimistosta  040 804 8851

Vanajaveden pohjoispäässä sijaitseva Sääksmäki tunnetaan historiastaan, kulttuuristaan ja kauniista maisemistaan.

Helsinki-Tampere -moottoritieltä vanhalle kolmostielle poikkeavat löytävät edelleen Sääksmäen sillan miellyttävine levähdyspaikkoineen. Sillan välittömässä läheisyydessä kohoaa Suomen mahtavin muinaislinna, Rapolan linnavuori, jonka juurelta löytyy Sääksmäen vanha, alun perin keskiajalta peräisin oleva kivikirkko. Nykyinen harmaakivikirkko on rakennettu vuosien 1480-1510 välisenä aikana, todennäköisesti vuoden 1500 paikkeilla. Keskiajalla kirkossa tiedetään olleen runsaasti arvokkaita pyhimysveistoksia ja veistosryhmiä, joista nykyisin on jäljellä kaksi: paikallisen käsityöläismestarin 1300-luvun alussa veistämä Pyhä Olavi ja tukholmalaista alkuperää oleva Pyhä Jaakob 1490-luvulta. Seinämaalauksista on säilynyt vain vihkiristi, jonka mukaan kirkon seiniä nykyisin koristavat vihkiristit on maalattu. 1800-luvun puolivälissä ristikirkoksi laajennettu kirkko paloi toisen pääsiäispäivänä 1.4.1929. Samoin tuhoutui vuonna 1766 rakennetun kellotapulin puinen yläosa. Kirkosta saatiin pelastettua R.W.Ekmanin vuonna 1848 maalaama alttaritaulu, ehtoollisastiat ja vanhat kirkkotekstiilit. Palon jälkeen kirkko rakennettiin uudelleen arkkitehti Kauno S.Kallion suunnitelman mukaan. Sivulaivat purettiin ja kirkko palautettiin alkuperäiseen keskiaikaiseen kokoonsa. Alttaritaulun ikkunasyvennyksistä löydettiin jälkiä vanhoista maalauksista, jotka ovat peräisin 1500-1600 -lukujen vaihteesta. Niistä onnistuttiin saamaan esiin apostoleita esittäviä henkilöhahmoja ja maalausten lahjoittajn nimen sisältävää tekstiä.

Vuosina 1932-33 uudelleen rakennetun kirkon katto- ja seinämaalaukset ovat sääksmäkeläisen taiteilijan Kalle Carlstedtin käsialaa.

Henkilömäärä 450 h.

Esteetön kulku Esteetön kulku
Huonokuuloiset huomioitu Huonokuuloiset huomioitu
Leikkinurkkaus Leikkinurkkaus
Pysäköinti Pysäköinti
Pysäköintipaikka liikuntaesteisille Pysäköintipaikka liikuntaesteisille
Tilaa vaunuille Tilaa vaunuille
Turvallinen tila Turvallinen tila
wc wc

ke 20.3. klo 18.00 -19.30

Messuavustajakoulutus

Koulutuksessa käydään läpi messun yleisiä avustustehtäviä, kuten tekstien lukemista, kolehdin keräämistä, ehtoollisella avustamista sekä suntion tehtävissä avustamista. Halutessasi saat koulutuksen jälkeen ehtoollisenjakoluvan, jonka tarvitset, jos haluat tulevaisuudessa olla jakamassa ehtoollista. Voit myös osallistua vain siihen osuuteen, jossa käsitellään muita messun avustustehtäviä. Jotta tiedämme, keitä odotamme paikalle, voitko ystävällisesti ilmoittautua sähköpostilla lotta.maijala@evl.fi tai matti.a.neulanen@evl.fi viimeistään tiistaina 19.3.
su 24.3. klo 10.00 -11.00

Messu

Palmusunnuntai. Liturgi Lotta Maijala, kanttorina Tiina Naukkarinen, avustajana Päivi Isomäki. Messut Kappelikirkosta ja Sääksmäen kirkosta voi kuunnella verkkoradion kautta, www.jarviradio.fi/nettikirkot/ - linkki verkkoradioon myös seurakunnan kotisivujen etusivulla.
su 24.3. klo 18.00

Palmusunnuntain kirkkokonsertti

J. S. Bachin musiikkia Kamariorkesteri Capriccio kapellimestarina Katri Nikkanen Tanssi- ja musiikkiopiston oppilaita Tervetuloa
to 28.3. klo 19.00 -20.30

Ihanat-ryhmä osallistuu kiirastorstain messuun

to 28.3. klo 19.00 -20.00

Messu, kiirastorstai

Pyhä ehtoollinen. Liturgi Kanttori Maiju Helin Diakoniatyöntekijä Päivi Isomäki Messut Kappelikirkosta ja Sääksmäen kirkosta voi kuunnella verkkoradion kautta, www.jarviradio.fi/nettikirkot/ - linkki verkkoradioon myös seurakunnan kotisivujen etusivulla.
pe 29.3. klo 10.00 -11.00

Sanajumalanpalvelus, pitkäperjantai

Jumalan karitsa. Liturgi Pirkko Pyyhtiä, kanttorina Maiju Helin. Messut Kappelikirkosta ja Sääksmäen kirkosta voi kuunnella verkkoradion kautta, www.jarviradio.fi/nettikirkot/ - linkki verkkoradioon myös seurakunnan kotisivujen etusivulla.
su 7.4. klo 10.00 -11.00

Messu

1. sunnuntai pääsiäisestä, aiheena Ylösnousseen todistajia. Liturgi Mattias Kaitainen, kanttorina Maaret Manni-Korpi. Pyhäkoulu. Kolehti: Arabiankieliseen työhön Pohjois-Afrikassa ja Lähi-idässä Medialähetys Sanansaattajat ry:n kautta.
su 14.4. klo 13.00 -15.00

Konfirmaatiomessu

2. sunnuntai pääsiäisestä, aiheena Hyvä paimen. Liturgi Mattias Kaitainen, kanttorina Maaret Manni-Korpi. Avustajina Tomi Pöntinen ja Ilmari Veima. Lasketteluriparin konfirmaatio.