Riparit 2024

Vuonna 2024 kutsutaan rippikouluihin vuonna 2009 syntyneitä nuoria.

Myös vuotta vanhemmat tai nuoremmat voivat tulla rippikouluun yhdessä luokkakavereidensa kanssa. HUOM: Esitteiden jaon tiedot muuttuneet. Rippikouluesitteet jaetaan 8.-luokkalaisille kouluilla syysloman jälkeen. Vuonna 2009 syntyneille seurakunnan jäsenille, jotka eivät ole koulussa silloin, kun niitä jaetaan, lähetetään esite kotiin. Ilmoittautuminen päättyy 7.11. Tieto, mille leirille pääsit tulee sähköpostilla 10.11. Lisätietoja saa nuorisotyönohjaaja Ilmari Veimalta ( ilmari.veima@evl.fi)

Rippikoulun jälki-ilmoittautuminen

Jos et ole vielä ilmoittautunut rippikouluun vuodelle 2024, niin nyt on auki jälki-ilmoittautuminen. Jälki-ilmoittautuneet ohjataan niille leireille, joissa on vielä tilaa. Nämä leirit ovat:

Valoon tai varjoon-, Laskettelu- ja Päiväleiri. Muutama paikka on Tuntuririparille. Muille leireille pääsee ainoastaan varasijoille.

Jokainen kyllä saa leiripaikan. Viesti siitä, mille leirille nuori pääsee, tulee sekä nuoren omaan että huoltajan sähköpostiin muutaman päivän sisällä.

Ilmoittautumislomake

Yleistä rippikouluista

Rippikouluun voi tulla kuka tahansa, joka täyttää 15 vuotta riparivuonna tai on kahdeksannella luokalla tai rippikoulu on jäänyt toistaiseksi käymättä. Kirkkoon kuulumattomuus ei ole este rippikouluun tulemiselle.

Leirivalintojen jälkeen on mahdollista vaihtaa leiriä, mutta vain vajaaksi jääneisiin ryhmiin. Jälkikäteen ilmoittautuneet sijoitetaan leireille, joilla on tilaa. Muista leirille valituista emme voi antaa tietoja. Kaikki rippikoulua yleisesti koskevat kysymykset ja ryhmävaihdot osoitteeseen ilmari.veima@evl.fi. Leirivalintojen jälkeen riparista tietoa antavat kunkin leirin ohjaajat, joiden yhteystiedot löytyvät ripariesitteestä ja näiltä sivuilta, oman leirin kohdalta.

Yksilöllisyys on lähtökohtana ripareiden toteutuksessa. Erilaiset oppijat pyritään huomioimaan ja koulumaisuutta vältellään. Kehitysvammaisille ja oppimisessaan erityistä tukea tarvitseville on vaihtoehtona myös lyhennetty, kevennetty ja tuettu ripari, joka toteutetaan vuonna 2025. Tästä leiristä voi olla yhteydessä diakoniatyöntekijä Terhi-Maria Ekmaniin, 040 776 2782, terhi-maria.ekman@evl.fi.

Jokaiselle rippikoululle aukeaa oma sivu, josta voit tarkistaa rippikouluasi koskevat tiedot ja tehtävät. Sivusta ja sen sisällöstä vastaa leirin työntekijät.

Maksuvapautukset

Hankalassa taloudellisessa tilanteessa on mahdollista hakea maksuvapautusta tai -alennusta seurakunnan järjestämistä rippikouluista. Erityisleirien osalta (mm. laskettelu-, lapin tunturiripari) maksua voidaan alentaa vain ruokamaksun osalta, joka on vuonna 2024  95€.  Maksuvapautusanomus täytetään tai toimitetaan seurakuntaan viimeistään kahta viikkoa ennen leirin alkamista. Maksuvapautusanomuksia voi hakea myös seurakuntatalon aulasta. Asian käsittelyn aikana diakoniatyöntekijä ottaa yhteyttä perheeseen.

Lisätiedot ja hakemukset: kasvatus- ja diakoniatyön johtaja Ulla-Mari Hutko, 040 744 1637, ulla-mari.hutko@evl.fi
 tai diakoniatyöntekijä Inka Valtamo, 040 744 1638, inka.valtamo@evl.fi