Metsäkansan hautausmaa

Metsäkansantie, 37850 METSÄKANSA, Valkeakoski

Metsäkansan kirkon ja hautausmaan synty on pienen yhteisön, Metsäkansan rukoushuoneyhdistyksen, aktiivisen toiminnan tulosta. Kirkon lahjoitti kotipaikkakunnalleen vuorineuvos Eemil Aaltonen ja se valmistui vuonnan 1939. Ensimmäiset hautausmaahan haudatut vainajat olivat Metsäkansan sankarivainajia.

Kirkon yhteyteen ei alunperin suunniteltu hautausmaata. Ajatus hautausmaasta heräsi talvisodan aikana, kun Metsäkansan sankarivainajat haluttiin tuoda takaisin kotipaikkakunnalle. Sankarihautaan tuotiin vuosina 1940-1944 kaksitoista vainajaa. Viimeinen haudattiin sankaripatsaan paljastuksen yhteydessä. Sodan jälkeen sankarihautaa hoidettiin ja kunnostettiin talkoilla. Tien puolelle istutettiin kuusiaika, yhteiseksi muistomerkiksi pystytettiin suuri risti ja jokaiselle haudalle pienempi puuristi. Vuonna 1956 Metsäkansan hautausmaalla paljastettiin Sankarivainajien muistomerkki sekä Karjalaan jääneiden muistomerkki.

Poisnukkuneiden muistomerkki pystytettiin 2000-luvulla.

Hautausmaalla on pieni 12 haudan sankarivainajaosio sekä kolme osastoa. Vuonna 2014 hautausmaalle valmistui uurnahautaosasto.

Esteetön kulku Esteetön kulku