Usein kysyttyä

-Voiko kirkkoon kuulumaton tulla rippikouluun?

Kyllä. Jos haluaa konfirmaatioon, täytyy luonnollisesti kirkkoon liittyä. Jos rippikoululaista ei ole kastettu, niin kasteen voi pyytää ennen leiriä, leirin aikana tai leirin jälkeen. Ole tästä hyvissä ajoin yhteydessä leirin omaan pappiin.

Rippikouluun voi kuitenkin osallistua, vaikkei haluaisikaan konfirmoitua. Päätöksen voi myös tehdä vasta leirillä.

-Millainen juuri tämä kyseinen leiri on?

2023 vuoden leireistä löydät lyhyet esittelyt Leirien kuvaukset sivulta. Aikataulut ja hinnan löydät ripariesitteestä.

-En saanut rippikouluesitettä. Mikä neuvoksi?

Ei hätää. Esite löytyy sähköisesti Rippikoulut sivulta.

Esitteitä jaetaan yläkoulujen uskonnontunneilla. Niille, jotka eivät olleet silloin koulussa lähtee esite postissa. Joskus esitteen saaminen kuitenkin viivästyy niin paljon, että kannattaa käyttää sähköistä esitettä.

-Vaikuttaako ilmoittautumisjärjestys riparipaikkaan?

Ei. Paikat jaetaan vasta ilmoittautumisajan päätyttyä. Pyrimme saamaan kaikille leiripaikan ensimmäisen kolmen toiveen joukosta.

-Olen hakemassa muualle rippikouluun. Ilmoittautuminen vaatii kolme toivetta. Mitä teen?

Jos ensimmäinen toive on muualla voit laittaa kakkos- ja kolmostoiveeksi mitkä vain. (Huom. Omaan seurakuntaan tutustumisjakson päivämäärät löytyvät esitteestä.)

-Miten kaverikoodi toimii?

Yksi ilmoittautuu normaalisti ja laittaa toiveet rippileireistä järjestykseen. Hän ottaa ilmoittautumisen yhteydessä saamansa "Kaverikoodin" ylös ja antaa sen korkeintaan kahdelle kaverille. Nämä kaverit laittavat riparitoivevaiheessa numeron "Syötä kaverikoodi" kohtaan ja painavat "Hae" Kone laittaa silloin kaverille samat toiveet kuin sillä, jolta koodin saivat. Näihin vaihtoehtoihin ei enää voi tehdä muutoksia, eli toiveet kannattaa keskustella yhdessä kaverin ja huoltajien kanssa.

HUOM. Kaverikoodiin kuuluu pari nollaa alkuun. Ne täytyy myös käyttää.

-En saanut sähköpostiini vahvistusta ilmoittautumisesta tai tietoa leirille pääsystä. Täytyykö huolestua?

Vahvistussähköpostit ja tieto leirille pääsystä menee usein roskapostikansioon. Vahvistussähköposti tulee yleensä vuorokauden sisällä ilmoittautumisesta. Tieto leirille pääsystä pitäisi tulla 10.11. Viesti saattaa tulla vasta illalla.

-Kehen voin ottaa yhteyttä?

Ota ensisijaisesti yhteyttä oman leirin työntekijöihin. Leirin työntekijät löytyvät esitteestä ja yhteystiedot esitteen lopusta.

Ennen kuin leirit on jaettu, voit ottaa yhteyttä rippikouluvastaavaan työntekijään:

Rippikouluista vastaava nuorisotyönohjaaja

Ilmari Veima