Kehitysvammatyö

Kirkon kehitysvammaistyön perusta on kristillinen ihmiskäsitys. Ihminen on luotu Jumalan kuvaksi ja jokainen yksilö on ainutkertainen. Ihmisen arvo ei perustu hänen tekoihinsa tai saavutuksiin, asemaan tai ominaisuuksiin, vaan hän on arvokas koska on olemassa.

Kirkon kehitysvammaistyön tehtävänä on etsiä keinoja, joiden avulla mahdollistetaan kehitysvammaisille ihmisille kristillinen kasvatus ja elävä seurakuntayhteys. Valtakunnallinen kehitysvammaisten kirkkopyhä kokoaa runsaasti väkeä vuosittain.

Kirkon kehitysvammaistyöntekijät järjestävät erityistoimintaa, kuten ryhmiä ja leirejä niin kehitysvammaisille kuin heidän läheisilleen. Kirkossa on vuosia kehitetty erityisrippikouluja niin lievästi kehitysvammaisille kuin myös vaikeasti kehitysvammaisille.

Kehitysvammatyön yhteyshenkilönä seurakunnassasi toimii diakoniatyöntekijä
Terhi-Maria Ekman, 040 776 2782
. Voit olla yhteydessä myös muihin diakoniatyöntekijöihin.

Kehitysvammaistyön pastori Pitkäniemen sairaalassa sekä Pirkanmaan hyvinvointialueella Pirjo Tuiskunen, 050 505 9073, pirjo.tuiskunen@evl.fi

Kehitysvammaisille apua muualla

Pirkanmaan hyvinvointialueen vammaispalvelut Pirkanmaan hyvinvointialue

Valkeakosken seudun kehitysvammaisten tuki ry