Hautaaminen arkkuhautaan

Arkkuhaudan avaamisesta on sovittava seurakunnan kanssa vähintään viikko ennen hautaamista, jotta hauta ehditään avata.

Arkkuhautauksessa omaisten on siirrätettävä hautamuistomerkki pois haudalta hautauksen ajaksi sekä tilattava mahdollisten reunakivien takaisinasennus. Seurakunta poistaa tarvittavat reunakivet haudan avaamista varten.

Arkkuhaudan syvyys on matalassa haudassa 150 cm ja syvähautauksessa 210 cm, jolloin on mahdollista haudata kahteen kerrokseen. Samaa arkkuhautasijaa voi käyttää uudelleen, kun edellisestä hautauksesta on kulunut 20 vuotta ja maatuminen on tapahtunut.

Uurnan voi haudata myös arkkuhautapaikkaan. Arkkuhautapaikkaan uurnia voidaan haudata koko haudan alalle, jolloin uurnahautapaikkoja on 18. Jos uuteen arkkuhautaan haudataan ensimmäiseksi uurna, niin hautapaikkamaksu määräytyy arkkuhautapaikan mukaan. Muutoin toimitaan kuten uurnahautauksessa.