Hautaaminen muistolehtoon

Sääksmäen seurakunnalla on muistolehdot Valkeakosken ja Sääksmäen hautausmailla.

Muistolehdossa haudataan maahan pelkkä tuhka. Muistolehtoon haudattava tuhka laitetaan krematoriossa pahviuurnaan, joten omaisten ei tarvitse hankkia uurnaa. Tuhka haudataan sulan maan aikana ja siihen asti tuhka on tarvittaessa säilytyksessä seurakunnan tiloissa.

Mikäli poikkeustapauksissa muistolehtoon tuodaan tuhka muussa kuin pahviuurnassa (esim. ulkomailla tuhkattu vainaja), ei uurnaa palauteta omaisille.

Muistolehto on anonyymi hauta-alue, jossa ei ole omaa nimettyä ja näkyvää hautapaikkaa. Hautaaminen muistolehtoon tehdään seurakunnan toimesta ja hautasijaa ei ilmoiteta omaisille.

Hauta-alueella on yhteinen muistelupaikka. Omaiset voivat tilata seurakunnalta nimilaatan, joka kiinnitetään yhteiseen nimikiveen. Nimilaatta veloitetaan hautausmaksujen yhteydessä voimassa olevan hinnaston mukaan.

Omaiset voivat tuoda yhteiselle muistelupaikalle kukkia ja kynttilöitä. Muistolehdossa liikkuminen on suotavaa vain kiveys- ja kivituhka-alueella. Muistolehtoon voi tuoda nimettömän kynttilä- ja leikkokukka- tervehdyksen. Kynttilät ja kukat tulee sijoittaa niille varatulle alustalle. Ruukkukasveja, metallilyhtyjä tai muistoesineitä ei sallita ja seurakunnalla on oikeus poistaa niitä, jotta muistelupaikan vaikutelma ja yleisilme säilyy hillittynä.

Muistolehdon hoito kuuluu hautausmaan yleishoitoon. Hauta-alueelle tuodut muistamiset, kuten kuihtuneet kukat ja palaneet kynttilät, poistetaan hoitotöiden yhteydessä.