Hautakiven poisto arkkuhautauksen ajaksi

Haudattaessa arkku vanhaan hautaan, jossa on jo muistomerkki, on omaisten sovittava hautakiviliikkeen tai hautaustoimiston kanssa muistomerkin poistamisesta haudalta hautauksen ajaksi. Hautamuistomerkki on poistettava turvallisuussyistä, jotta kivi ei kaivutyön tai arkun hautaan laskun aikana putoa avonaiseen hautaan tai muuten aiheuta vaaratilanteita. Mikäli kiven siirto jää seurakunnan tehtäväksi, peritään siitä hinnaston mukainen maksu hautausmaksujen yhteydessä.

Yhtenäisellä pohja- tai reunakivipalkilla olevan kookkaan muistomerkin poistamista arvioidaan tarvittaessa tapauskohtaisesti. Hautamuistomerkki saa jäädä paikoilleen, jos siitä ei aiheudu vaaraa.

Mahdolliset haudan reunakivet seurakunta poistaa arkkuhaudan avaamisen yhteydessä ja työ sisältyy hautausmaksuun. Omaisten on sovittava kiviliikkeen kanssa reunakivien takaisinasennus hautauksen jälkeen.

Seurakunta asettaa haudalle väliaikaisen hautaristin, jossa on hautapaikkatieto ja vainajan nimi. Väliaikainen muistomerkki poistetaan vuoden kuluttua hautauksesta, vaikka pysyvää muistomerkkiä ei olisi haudalle pystytetty.