Keskusteluapua

Tältä sivulta löydät vinkkejä, kun haluat puhua jonkun kanssa luottamuksellisesti. Surun, sairauden, työttömyyden ja muiden elämän ristiriitojen lisäksi koronavirusepidemia ja maailmantilanne herättää monissa ahdistusta. Lisäksi yksinäisyyden tunne on monilla lisääntynyt epidemian aikana.

Älä kanna murheita yksin

Voit soittaa päivystävään puhelimeen tai tulla keskustelemaan seurakunnan työntekijän kanssa. Apu on maksutonta.

Kirkon keskusteluapu

• luottamuksellista: päivystäjillä on vaitiolovelvollisuus, Palvelevan netin yhteys on suojattu
  • koulutetut, aikuiset keskustelukumppanit: kirkon työntekijöitä ja koulutettuja vapaaehtoisia
  • voit ottaa yhteyttä nimettömänä
  • yhdessä pyritään löytämään elämäntilanteeseen sopivia valintoja
  • soitto Palvelevaan puhelimeen maksaa tavallisen paikallispuhelun/matkapuhelun verran. Kaikki operaattorit eivät sisällytä näitä puheluita puhepaketteihin.

Yksinäisyys

Useimmat ihmiset kokevat joskus yksinäisyyden tunnetta. Yksinäisyyttä voi kokea myös parisuhteessa tai ystävien seurassa. Yksinäisyys ei myöskään katso ikää.

Koska jokainen ihminen joutuu joskus viettämään aikaa yksin, yksinäisyyttä kannatta myös opetella sietämään. Asiantuntijoiden mukaan joskus on hyvä pysähtyä omien ajatusten ääreen ja harjoitella yksinoloa.

Joillekin ihmisille yksin jääminen ja omaan rauhaan hakeutuminen on tietoinen valinta. Toisille yksinäisyys kehittyy kuitenkin olosuhteiden pakosta, äkillisen muutoksen myötä tai monen asian summana.

Voiko yksinäisyydelle tehdä mitään? Vaikka askelet ulos yksinäisyydestä voivat joskus tuntua haastavilta, liikkeelle lähtö helpottaa.

Seurakunnat järjestävät monenlaista tapahtumaa ja tarjoavat musiikista liikuntaan kaikenikäisille. Ota yhteyttä seurakuntaan kuullaksesi toiminnasta tarkemmin tai vieraile seurakunnan nettisivustolla.

Keskusteluapua?

Yksinäisyydestä ja siihen liittyvistä tuntemuksista voi puhua. Jo sen sanominen ääneen helpottaa. Kun kerrot yksinäisyydentunteestasi muille, saatat huomata, että moni muukin kokee samoin. Jos yksinäisyys ja siihen liittyvät tuntemukset alkava haitata arkipäivääsi ja normaalia toimintaa, hakeudu keskustelemaan asiasta vaikkapa seurakunnan työntekijän kanssa. Kirkon Palveleva puhelin, chat ja netti tarjoavat myös keskusteluapua.

Keskusteluapua on saatavilla myös Mielenterveyden keskusliiton Linkki avautuu uudessa välilehdessäja Suomen mielenterveysseuranLinkki avautuu uudessa välilehdessä kautta. Mannerheimin Lastensuojeluliiton palveleva puhelinLinkki avautuu uudessa välilehdessä on suunnattu erityisesti lapsille ja nuorille.

Kirkko tarjoaa luottamuksellista keskusteluapua puhelimessa ja verkossa, missä tahansa. Voit ottaa yhteyttä myös omaan seurakuntaasi.

Keskusteluapua eri elämäntilanteisiin