Rahahuolet

Jos taloudelliset ja muut huolet painavat mieltäsi, ota yhteys diakoniatyöntekijään.  Parhaiten selviät asioiden yli, kun toimit ripeästi. Voit keskustella luottamuksellisesti kaikesta elämääsi liittyvästä diakoniatyöntekijän kanssa. Ajanvaraus ma, ti ja to klo 9-10 klo 040 350 4901. Jos sinulla ei ole puheaikaa, voit tulla seurakuntatalolle ajanvarausaikana varaamaan aikaa.

Kuka voi hakea?

Avustusta voi hakea, jos on esim. työtön, työkyvyttömyyseläkkeellä tai jostain muusta syystä taloudellinen tilanne on selvästi heikentynyt.

Miten?

Diakoniatyöntekijän vastaanotolle varataan aika etukäteen. Mukaan tapaamiseen on otettava henkilöllisyystodistus, tarvittavat tositteet maksuista (esim. tiliote) sekä viimeinen toimeentulotukilaskelma, jos on sosiaalitoimen asiakas.

Avustusperiaatteet

• Avustuksen hakija on käyttänyt lakisääteisen sosiaaliturvan mahdollisuudet.
  • Hakijan tulee olla halukas yhteistyöhön selvitettäessä nykyistä taloudellista tilannettaan.
  • Hakijan kanssa mietitään eri ratkaisukeinoja hänen taloudellisen tilanteensa parantamiseksi (esim. kirjanpito, suoraveloitus).
  • Jokainen avustusanomus käsitellään yksilöllisesti.
  • Tulethan vastaanotolle vain selvin päin ja terveenä.

Ruoka-avustus

1. Ruoka-avustusta on mahdollisuus saada avustuslahjakorttina kauppaan.
  2. Lahjakorteilla voi ostaa ruokaa ja hygieniatarvikkeita.
  3. Lahjakortteja tai niillä ostettuja tuotteita ei saa myydä eteenpäin.
  4. Lahjakorteilla ei voi ostaa eläinten ruokaa tai tarvikkeita, tupakkaa, alkoholijuomia tai makeisia.
  5. Avustuksen määrään vaikuttaa mm. avustettavan perheen koko.

Muu avustus

1. Muu avustus voidaan myöntää, jos sen katsotaan parantavan elämäntilannetta pitkällä tähtäimellä.
  2. Avustus myönnetään suoraan johonkin laskuun.
  3. Päätös avustuksen myöntämisestä tehdään yhteistyössä muiden diakoniatyöntekijöiden ja asiakkaan salliessa myös sosiaalityöntekijän kanssa mahdollisimman pian.
  4. Avustuksen vaikutusta arvioidaan asiakkaan kanssa sovitulla tavalla.
  5. Muut avustukset ovat kertaluontoisia.

Jos myönnettyjä avustuksia käytetään väärin, eikä diakoniatyön asiakas noudata oheisia periaatteita, evätään häneltä avustukset määräajaksi.

Lasten ja nuorten leirien maksuvapautukset

Hankalassa taloudellisessa tilanteessa on mahdollista hakea maksuvapautusta seurakunnan järjestämistä lasten ja nuorten leireistä sekä rippikouluista. Maksuvapautusanomus täytetään ja toimitetaan seurakuntaan. Maksuvapautusanomuksia voi hakea seurakuntatalon aulasta. Asian käsittelyn aikana diakoniatyöntekijä ottaa yhteyttä perheeseen. Lisätiedot ja hakemukset kasvatuksen ja diakonian toimialajohtaja Ulla-Mari Hutko, 040 744 1637, ulla-mari.hutko@evl.fi tai diakoniatyöntekijä Inka Valtamo, 040 744 1638, inka.valtamo@evl.fi.

MUUALLA VERKOSSA

www.kela.fi

Pirkanmaan hyvinvointialue

valkeakosken talousneuvola maanantaisin 22.1., 19.2., 18.3., 15.4., 20.5. klo 13-16 Sos. ja terveyskeskus

Rahahuolet voivat yllättää kenet tahansa! Diakoniatyössä sinut kohdataan, siis nähdään ja kuullaan, kiireettömästi ja kokonaisvaltaisesti. Ota rohkeasti yhteyttä. Oman seurakuntasi diakoniatyöntekijät auttavat sinua eteenpäin.

Arjen ongelmat